Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HD till iMac

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skulle behöva byta disk i sonens iMac 400 DV-SE. Kollade på Macotekets hemsida, på supportsidan står det att det inte längre tillverkas hårddiskar av den typen, är det sant? I så fall är det ju helt sanslöst.
Vad är det för diskar som sitter i de iMacar av G3-typ som fortfarande säljs?
Löjligt om en så pass "ny" dator som sonens blir värdelös om hårddisken klappar ihop.

Edit: stavfel

[ 28 December 2002, 19:45: Meddelandet ändrat av: Nurell ]

Det har diskuterats om detta i andra forum, men om det var sant så vore det tydligare och mer allmänt känt. Det är ju IDE-gränssnitt i den datorn och just IDE-gränssnittet är rätt så duktigt kompatibelt både framåt och bakåt i ATA-klasserna.

Tyvärr inget rakt svar från mig, men det kommer säkert fler...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-12-28 21:03
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Nurell:
Skulle behöva byta disk i sonens iMac 400 DV-SE. Kollade på Macotekets hemsida, på supportsidan står det att det inte längre tillverkas hårddiskar av den typen, är det sant? I så fall är det ju helt sanslöst.
Vad är det för diskar som sitter i de iMacar av G3-typ som fortfarande säljs?
Löjligt om en så pass "ny" dator som sonens blir värdelös om hårddisken klappar ihop.

Edit: stavfel

låter löjligt.. dom har ju IDE så det ska bara vara att stoppa in en HD..

Låter rimligt.
Fattar inte varför dom svamlar på Macotekets hemida, dom brukar ju vara ganska vettiga där annars.
Ska ringa och kolla det när det blir vardag.

Som sagt, jag har fått min information från en känd svensk Mac-skribent. Inte personligen kanske, men jag har läst vissa "inslag". Och "svammel" hängde i luften då med...

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-12-28 22:56

Som vanligt så är www.xlr8yourmac.com en outömlig guldgruva när man ska uppgradera något på en Mac, kika gärna på deras diskdatabas.

Om Macoteket påstående att det inte fungerar, så känner jag mig lite tudelad, å ena sidan gör dom helt rätt när dom varnar att det kan bli diskfel, å andra sidan så är det lite överdrivet att tvärsäkert säga att det inte fungerar...kanske skulle dom tona ned och säga att dom inte kan garantera att det fungerar med hårddiskbyte på iMac...

Däremot har dom tydligen helt rätt i varningen för hårddiskbyte på blåvita G3-or, där åtminstone dom tidiga modellerna tämligen omgående får massvis med korrupta filer.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-29 18:23

Jag har då bytt HD i min iMacDV/400 till att nu vara en Seagate ST340016A (40GB 7200 rpm). Skillnaden mot den gamla är enorm = dödstyst och snabbare. Se tidigare inlägg i samma fråga och kolla som sagt på xlr8yourmac.com där MASSOR finns att läsa. Tycker själv att Macotekets svar är svävande och inget jag tog till mig. Lycka till med bytet önkskar / Ingvar Hultqvist

Jag har inte tittat på macotekets sida på ett tag, men förut (för ett år sedan) rekommenderade de att man skulle köpa till ett kort av något slag som kostade mer än själva hårddisken. Jag kommer inte ihåg själva motiveringen.

Kör själv en 400 DV med en helt vanlig Seagate Barracuda IDE. Fungerar hur bra som helst.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Carl.Fredrik:
Jag har inte tittat på macotekets sida på ett tag, men förut (för ett år sedan) rekommenderade de att man skulle köpa till ett kort av något slag som kostade mer än själva hårddisken. Jag kommer inte ihåg själva motiveringen.

Kör själv en 400 DV med en helt vanlig Seagate Barracuda IDE. Fungerar hur bra som helst.

Kortet de menade var ett vanligt IDE-PCI-kort om man vill ha i en _ytterligare_ disk i de första(?) blå-vita G3:orna eftersom de inte stödde fler diskar i den befintliga interna IDE-bussen. Ett PCI-kort kan man naturligtvis inte ha i en Imac så det är enbart ett disk-byte som gäller dem.

Ett IDE-pci-kort med t.ex. ATA100 gjorde även datorn något snabbare (med en ATA100-disk), så helt fel var det ju inte....

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2002-12-29 22:04

Hmmm.... iMac 400 DV verkar vara populär att byta disk på.

Bytte på min för knappt ett år sedan, köpte den nya i min lokala PC-butik. (sa dock inte vad det var till för dator...

)
Det knöligaste är dock att ta sig in i datorn.

Vad jag fick förklarat i div. fora då var att det var ett sätt för Macoteket att tjäna pengar på att sälja extra kort också.

[ 29 December 2002, 22:05: Meddelandet ändrat av: Clas ]

"Vad jag fick förklarat i div. fora då var att det var ett sätt för Macoteket att tjäna pengar på att sälja extra kort också."

Ja, pengar är ju alltid "grunddrivkraften".

Så här stod det på macotekets sida
"För att kunna använda dessa hårddiskar i äldre maskiner krävs ett Sonnet Tempo / Acard ATA66 IDE PCI-kort eller för maximal prestanda det nya ATA133 PCI-kortet från Acard"
och så står det fortfarande.

Nu har ju Seagate kommit med 120 gig för bara tvåtusen kronor. Måste haaaaaa!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Clas:
Hmmm.... iMac 400 DV verkar vara populär att byta disk på.

Bytte på min för knappt ett år sedan, köpte den nya i min lokala PC-butik. (sa dock inte vad det var till för dator...

)
Det knöligaste är dock att ta sig in i datorn.

Vad jag fick förklarat i div. fora då var att det var ett sätt för Macoteket att tjäna pengar på att sälja extra kort också.

Vad är det för kort ni snackar om?
Det finns ju inga kortplatser i en iMac.

Jag bytte till en splitter ny IDE disk i min gamla G4, fattar inte varför nåt skulle strula (förutom värmen) i iMac´en...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Jag bytte till en splitter ny IDE disk i min gamla G4, fattar inte varför nåt skulle strula (förutom värmen) i iMac´en...

Jag har bytt hårddiskar i alla mina Macar under årens lopp, senast häromdagen i min TiBook, det är ju inget konstigt med det.
Jag förstår inte vad det är för en teknisk standard som är ändrad så att det ska gå att sätta en vanlig IDE-disk i en iMac G3.
Det är väl en vanlig IDE, precis av samma typ som sitter i alla andra Macar?
Ska kolla med Macoeket idag vad det är för svammel på deras hemsida.

[ 30 December 2002, 01:07: Meddelandet ändrat av: Nurell ]

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-12-30 16:27

Du kan i princip sätta in vilken IDE-disk som helst i imacen. Jag har själv bytt och det var inga problem.

Ok, bara - tack.
Då kör vi så.

1
Bevaka tråden