Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död pixel??

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tjena!
Jag har ett litet problem.
Fick min nya fina 17" iMac i fredags och jag upptäckte igårkväll en jobbig liten prick nästan mitt på skärmen som inte försvinner.
Det jobbiga är kanske inte pricken utan det faktum att den är ILLGRÖN och syns precis i kanten på det svarta när man tittar på en widescreen film.

Hur stor är chansen att Apple bytar ut min skärm??

// Doleman

0%

Get used to it.....

Jag har räknat upp till 7-8 döda pixlar ibland.
De syns bara ibland. Har väl med bakgrunden att göra, givetvis.

Mer än 3 döda pixlar tror jag gäller för att garantin skall träda in och du kan få byta ut din skärm.

G-bit

  • Oregistrerad
  • 2002-10-06 12:47

Hör efter med din återförsäljare, men hoppas inte för mycket. Dom går att masera bort ibland. Dom döda pixlarna alltså. :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2002-10-06 13:04

Du använde frasen "Fick min nya fina 17" iMac i fredags", då förstår jag det som att du beställde den per postorder. Isåfall, skicka tillbaks den. No problemos.

http://www.Konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=721

  • Medlem
  • 2002-10-06 14:19

om pixeln bara har fryst i en färg så brukar det inte vara några problem att massera igång den. värre är det om den är död, och alltså helt svart.
testa att massera den med en mjuk trasa eller motsvarande.

[ 06 Oktober 2002, 14:20: Meddelandet ändrat av: majk ]

Undrar om personalköp av datorer faller under "Distansavtalsköpslagen" - kan bli intresant ifall min platta 17-tummare visar liknande tecken när den troligen kommer i veckan framöver.

Testverktyg för (OSX) att hitta döda pixlar:

http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=11661&db=mac

- Olle

[ 06 Oktober 2002, 14:32: Meddelandet ändrat av: [email protected] ]

  • Oregistrerad
  • 2002-10-06 16:09

Jag funderade mycket kring döda pixlar då jag skaffa min iMac. Det kan ju vara annat som inte fungerar... Gäller bara att "hitta" dem...

Vad är egentligen problemet med döda pixlar??? det där är typ ett hjärnspöke för nippriga klåpare med klippkort hos psykoterapeuten...

skaffa ett liv istället grabbar (och tjejjer). Själv har jag en TFT-skärm med feta repor i, men efter att man smetat in skärmen med matolja och sen torkat av överflödet så märker man det inte längre, dessutom har jag bättre saker att fundera på än en ynka död pixel.

bah.

/f

Problemet är jäkligt stort om du sitter i Photoshop tycker jag, otroligt enerverade om det är mitt på skärmen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-07 09:04

Skicka tillbaka datorn! Jag fattar inte hur Apple kan sälja defekta skärmar. En trasig pixel är inte acceptabelt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-07 09:54

Har också hört det som Gambit säger att det ska vara 3 eller 4 döda pixlar för at de byter ut den...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Earth:
Har också hört det som Gambit säger att det ska vara 3 eller 4 döda pixlar för at de byter ut den...

Dettta kanske man kan acceptera om datorn är kanske ett halvår gammal, men köper man en ny dator med en död pixel då ska man klaga och begära en ny.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Albert Åhs:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Earth:
Har också hört det som Gambit säger att det ska vara 3 eller 4 döda pixlar för at de byter ut den...

Dettta kanske man kan acceptera om datorn är kanske ett halvår gammal, men köper man en ny dator med en död pixel då ska man klaga och begära en ny.

Jag tror inte Apple går med på det. Du måste visa på fler döda pixlar än så är jag rädd.
Dock vet jag inte vad de svenska åf har för regler.
G-bit

Varför inte ringa in till LAN-master och fråga.
Kolla in denna tråd:
http://99mac.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=33;t=000009

G-bit

[ 07 Oktober 2002, 18:09: Meddelandet ändrat av: Gambit ]

  • Oregistrerad
  • 2002-10-07 19:06

läste en insändare i en gammal macworld, oktober 2001, här står det att upp till 3 döda pixlar anser apple som "skönhetsfel" och åtgärdar inte felet.
De flesta återförsäljare följer detta också.
Kostnaderna för skärmarna hade varit betydligt högre om kasserat dessa skärmar, vilket Apple inte anser sig ha råd med eftersom de inte säljer i de upplagorna som pc försäljare säljer, vilka ofta byter ut redan vid en död pixel.
Kanske dags för Apple att se över det här, en sådan policy sänker möjligen kvalitetsintrycket hos oss konsumenter.
En död pixel mitt i skärm kan ju vara ganska irriterande, helst på en sprillans ny dator.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Skicka tillbaka datorn! Jag fattar inte hur Apple kan sälja defekta skärmar. En trasig pixel är inte acceptabelt.

Datorerna med LCD skärmar och LCD skärmarna skulle generellt sett vara dubbelt så dyra om Apple hade nolltolerans mot "döda" pixlar. Jag anser att döda pixlar kan vara acceptabla, beroende på hur många de är och beroden på dess placering.

/M

  • Medlem
  • 2002-10-07 19:11
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: bigmac:
...dessutom har jag bättre saker att fundera på än en ynka död pixel.

Javisst, döda hjärnceller är mycket värre!

Citat:

quote:Javisst, döda hjärnceller är mycket värre!

*asg* den var bra!

/M

[ 07 Oktober 2002, 19:13: Meddelandet ändrat av: - Martin - ]

big mac - verkar otroligt otrevlig.

om man är medveten om den döda pixeln förstår jag mycket väl att detta är störande.

detta med döda pixlar ÄR inte enbart apples stora dilemma utan flera tillverkares, så skyll inte denna gång enbart på Apple.

jag kan däremot tycka att en defekt borde antingen ge en prissänkning eller också borde produkten bytas ut.

eller borde försäljarna meddela om detta eventuella fel, exempelvis när man köper den i butik så att man har möjlighet att kika på skärmen eller helt enkelt ta med ett test program.

Men köper man den från postorder och inte har haft möjlighet att kika på den, ja då borde det gå att skicka tillbaka den.

Citat:

quote:...men efter att man smetat in skärmen med matolja och sen torkat av överflödet så märker man det inte längre...

Menar du allvar?

/M

[ 07 Oktober 2002, 19:54: Meddelandet ändrat av: - Martin - ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Daniel Eriksson:
Problemet är jäkligt stort om du sitter i Photoshop tycker jag, otroligt enerverade om det är mitt på skärmen.

Eftersom ingen kör PS professionellt på en iMac eller på en TFT-skärm för den delen heller så faller det argumentet som en död hösäck från 10´onde våningen...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Albert Åhs:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Earth:
Har också hört det som Gambit säger att det ska vara 3 eller 4 döda pixlar för at de byter ut den...

Dettta kanske man kan acceptera om datorn är kanske ett halvår gammal, men köper man en ny dator med en död pixel då ska man klaga och begära en ny.

Varför då? Ska man begära en ny bil om det är en flugskit på lacken på sin nya bil eller?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: draags:
big mac - verkar otroligt otrevlig.

om man är medveten om den döda pixeln förstår jag mycket väl att detta är störande.

detta med döda pixlar ÄR inte enbart apples stora dilemma utan flera tillverkares, så skyll inte denna gång enbart på Apple.

jag kan däremot tycka att en defekt borde antingen ge en prissänkning eller också borde produkten bytas ut.

eller borde försäljarna meddela om detta eventuella fel, exempelvis när man köper den i butik så att man har möjlighet att kika på skärmen eller helt enkelt ta med ett test program.

Men köper man den från postorder och inte har haft möjlighet att kika på den, ja då borde det gå att skicka tillbaka den.

Du får tycka vad du vill om mej men jag vet vad jag tycker.

Köper man en TFT-skärm får man räkna med att det kan hända saker med skärmen, så enkelt är det bara.. Accepterar man inte det kan man välja en annan dator, typ G4 med CRT-skärm.... big deal?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: bigmac:
Varför då? Ska man begära en ny bil om det är en flugskit på lacken på sin nya bil eller?

Det är inte så ovanligt som det kan låta. Speciellt vissa bilköpare i Tyskland har en viss "ovana" att mycket noga studera ytlack och andra synliga detaljer på sina nya bilar och sedan kräva åtgärd. Bl.a därav som många biltillverkare lägger ner stor möda på kvalite i måleriprocessen.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-08 09:26

Nej, ingen ny bil, men en åtgärd.
själv granskade jag lacken när jag köpte bil, bad bilförsäljaren åtgärda vissa ställen där lacken var skadad.
En sprillans ny dator vill man ska sakna fel, även om felen är obetydliga så vill man inte ha dom där. Det drar ner kvalitetsintrycket.
Kommer bara ihåg när Intel vägrade byta ut sina pentium-proccesorer som hade ett litet fel som gav fel resultat när man gjorde en avancerad uträkning som 99,999% av konsumenterna aldrig skulle ens tänka på att göra.
Konsumenterna var upprörda och Intel´s good-will fick en ordentlig smäll som tog tid att ta sig ur.
Så vad Apple skulle kunna göra vore att erbjuda ett aningen nedsatt pris. 500:- tillbaka eller liknande.
Detts skulle inte direkt köra Apples ekonomi i sank men skulle ta bort känslan av att man blivit helt överkörd som konsument.

Flugskitar går nog att massera bort dom med...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: bigmac:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Albert Åhs:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Earth:
Har också hört det som Gambit säger att det ska vara 3 eller 4 döda pixlar för at de byter ut den...

Dettta kanske man kan acceptera om datorn är kanske ett halvår gammal, men köper man en ny dator med en död pixel då ska man klaga och begära en ny.

Varför då? Ska man begära en ny bil om det är en flugskit på lacken på sin nya bil eller?

En död pixel jämför inte jag med flugskit på en bil, utan mer isåfall med en repa på bilen.

Men om du köper en ny bil med en repa på så kanske du inte klagar?

Sen så är det ju meningslöst att jämföra så med.
Köper man en vara vill man att den ska vara perfekt.

Nu så råkar han ha en död pixel på sin skärm, gör inte Apple nåt åt det så är det ju bara till att gilla läget men om nu Apple är så vänliga att åtgära det så är ju det kanon, eller?

  • Oregistrerad
  • 2002-10-08 12:00

En död pixel stör.

Bot? Ja, det kan ju bli fel på kretskortet... Byte till en ny maskin...

GLÖMDE NY innan...

[ 08 Oktober 2002, 17:12: Meddelandet ändrat av: :::NIKKE::: ]

  • Medlem
  • 2002-10-08 16:54

Samma sak hände en kollega på jobbet.
Han köpe den på sin firma och då gäller ju inte konsumentköpslagen. Annars kan man ju bara skicka tillbaka och kräva stålarna tillbaka inom x tid (minns inte).

I "mitt" fall lyser pixeln blått, är den då död eller inte? om den vore svart vore det lättare att acceptera men en lysande blå pixel precis i mitten på skäärmen när men ser på DVD, spelar spel eller jobbar med mörk grafik så är det ju inget vidare.
Går det att medvetet släcka fysiska pixlar?
Erik

Bevaka tråden