Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad har hänt…iMac?!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-12 10:51

Hej. En kompis 350Mhz iMac har lagt av. JAg tog mig en titt, trodde först att det var systemkrasch. När man startar datorn tänds bara startknappen, skärmen är svart, datorn tyst. Går inte att starta från extern disk etc etc
Nån som vet eller vågar gissa? Please!

  • Oregistrerad
  • 2002-11-12 10:54

Har läst om att det finns ett problem med dessa imacar som kallas GLOD Green Light Of Death. Man kan hitta mer info om det hos apples support sidor och deras dissskusionsforum. Har för mig att det var nått fel på startknappen eller nått liknande man fick byta ut.

/Johan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-12 11:08

He he, jag hade det berömda "pop dim zoom"-problemet med min 17-tums Apple Studio Display.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
He he, jag hade det berömda "pop dim zoom"-problemet med min 17-tums Apple Studio Display.

Nu blir jag nervös som precis har köpt en 17" studio display....vad är detta för problem som jag inte känner till?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-12 12:15

Det s k pop dim zoom-syndromet är ett problem som drabbar blåvita och grafitgrå 17-tumsskärmar från Apple, däremot inte 19-tumsversioner, tydligen.

Det yttrar sig på så sätt att skärmen poppar till, bilden "exploderar" på skärmen likt en supernova och återgår (mer eller mindre) till sitt ursprungliga läge. Det är ett tecken på att skärmen snart kommer att sluta att fungera.

Jag lämnade in skärmen på reparation och den har bara poppat ett fåtal gånger sedan dess.

Felet ligger inte i katodstråleröret utan i högspänningsdelen (som är av usel kvalitet och måste bytas).

[ 12 November 2002, 12:17: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-12 16:19

Sökte GLOD på Apples sidor men hittade nada! Anyone?

  • Oregistrerad
  • 2002-11-12 16:35
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Det s k pop dim zoom-syndromet är ett problem som drabbar blåvita och grafitgrå 17-tumsskärmar från Apple, däremot inte 19-tumsversioner, tydligen.

Nja, "pop dim zoom" har jag vart med om någon gång även på en LaCie 19 Blue och en Radius PressView 21SR. Men båda skärmarna håller ännu och visar inga tecken på att ge upp...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-12 16:37

Har aldrig sett det på någon annan skärm än ASD 17".

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Milo:
Sökte GLOD på Apples sidor men hittade nada! Anyone?

Kolla här: Google groups

Det verkar kunna vara ett hårdvarufel hos iMac, vilket låter dyrt. Men det verkar i vissa fall också gå att lösa med systemuppdatering eller andra trick.

//Mikael

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-12 19:31

Tack Mikael!

  • Oregistrerad
  • 2002-11-12 21:34

Har någon bytt den så kallade "flyback transformer" på sin iMac? Felet kan visst även bero på "analog board" (analogkortet). Var köper man sådana delar till lägsta pris? (Gärna inom EU, då slipper man tull, moms samt dyr frakt.)

I US så hittade jag detta.

neiparts asks $ 85.- just for the flyback transformer which I think is way overpriced. <http://www.microdocusa.com repairs.htm#iMac%20Tray%20Load> sells the
entire analog board in both rev. 1 and 2 - at $ 149.- and $ 79.- respectively.


[ 14 November 2002, 19:12: Meddelandet ändrat av: ••• ? ••• ]

  • Medlem
  • International user
  • 2002-11-14 21:06

Jo det är väl så att det är analogkortet som pajat. Här sitter även nätdelen vilket verkar vara en svag punkt.
Beroende av var man lämnar in datorn för reperation kostar det mellan ca. 3500-6000:- att laga. I mitt fall tyckte jag inte att det var värt det...

Rekommenderar dig (eller kompisen) att kolla upp sin hemförsäkring. Det verkar som jag ska lyckas få ut det hela på försäkringen! Anledningen till det är att just denna modell verkar extra känslig för åsknedslag eller spikar på nätet och då gäller hemförsäkringen. Det gäller bara att få en reperatör att konstatera att det rör sig om en sådan händelse...

[ 14 November 2002, 21:08: Meddelandet ändrat av: iMats ]

  • Medlem
  • International user
  • 2002-11-14 21:25

Mondo:
Är precis i färd med att köpa en asd 17", blir lite skraj. Det finns ju två olika sådana vilken är det som har problemet eller är det båda?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-14 21:29

Det är ett fåtal som har problem, men det gäller både den grafitgrå och den blåvita. Fast om du kan få skärmen billigt ska du inte låta det avskräcka dig. Tänk dock på att 17-tumsskärmar med katodstrålerör är billiga idag. ASD är en skarp och bra skärm - men betala inget överpris för den.

[ 14 November 2002, 21:32: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Medlem
  • International user
  • 2002-11-14 22:03

Tänkte byta min defekta iMac 400DV + 1500:- mot denna Apple studio display. Detta är alltså den senare gråa mer genomskinliga varianten. Det fanns väl en tidigare grå oxå?

1
Bevaka tråden