Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya G4/867 - ska den låta så mycket???

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har nämligen köpt en ny PowerMac G4/867 med dubbla processorer. Den är hyfsad bra och det enda problemet jag har med den är att den låter alldeles för mycket. Det är sånt ljud ("eee-ljud") som man får lock i örat. Det störs ju hela arbetsgrupp.

Först trodde jag att ljudet kommer från fläktet, men det visade sig att det inte var det. Ljudet kommer från nånstans där CD-driver sitter.

Är det nån som känner till detta problem? I så fall är jag väldigt tacksam om ni kan skriva några rader om det.

Tack på förhand!

Mvh

Shaolinmac

I senaste MacWorld jämförde de de nya PowerMacsen med att hålla en hårtork på en meters avstånd. Det hade de alltså seriöst mätt upp.

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-11 10:41

Helt vansinnigt alltså. Jag skulle aldrig köpa en sådan dator.

Yapp. Tog upp det med supportrar och de sa: - eftersom den är så snabb går det ju inte att göra nåt åt det.

Man får ju huvudvärk redan när man kom till jobbet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-11 11:02

Vilket snack! Klart att det går att bygga tystare Macar. Man kan sätta dit kvalitetsfläktar eller montera vattenkylning till exempel.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-11 11:06

Det finns flertal trådar kring ljudproblemet här på forumet.

Det som har hänt är att de tidiga DP 867 (de senare är aningen tystare) saknade mjukvara för att få ner alal fläktar till sparläge. En av fläktarna går konstant på högvarv. I Mac OS X fungerar fläktdämpningen bättre, medans i Mac OS 9 funkar det inte alls.

Apple jobbar med problemet och det ryktas att Steve Jobs är mycket upprörd över den höga ljudnivån. Det ryktas även om att utvecklingsteamet missade att få in rätt fläktar och det blev utvecklingsfläktar som sattes in i slutprodukten. De mer tysta missades på vägen. Som sagt rykten, får ta dem med en nypa salt, men det är flera som påtalar detta...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-11 11:10

Det vore ju bra om de monterade dammpåsar och uttag för dammsugarmunstycke på baksidan av datorn... Apple kunde kanske samarbeta med Electrolux eller Nilfisk?

Nu har jag fått lock i örat!!!!!

  • Oregistrerad
  • 2002-11-11 15:56

Jo, det snackas en hel del om att det ska hända saker och att Apple ska ta itu med problemet. Det är det som fått mig att inte byta fläktar själv.
Vill ju inte bli av med garantin om det kommer en lösning från Apple. Frågan är bara när det händer något?

  • Oregistrerad
  • 2002-11-11 16:23
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Melker Lindström:
Jo, det snackas en hel del om att det ska hända saker och att Apple ska ta itu med problemet. Det är det som fått mig att inte byta fläktar själv.
Vill ju inte bli av med garantin om det kommer en lösning från Apple. Frågan är bara när det händer något?

Jag tror INTE Apple byter några fläktar. Men en ny Firmware för att dra ner fläkt ljudet i Mac OS X kommer med all sannolikhet inom kort...

  • Oregistrerad
  • 2002-11-11 17:10

På MacForum i Gbg står nya dubbelpropparen ute i butiken i viloläge som default. Jag tyckte det var skumt att den inte var påslagen som default - tills jag väckte den. Helt sjukt. Fattar inte att Apple kan låta en sån flopp gå igenom.

Va???, Det var "jxxx" fult av dem!!!

  • Oregistrerad
  • 2002-11-11 22:03

Alltså MacForum är hur schyssta som helst. Jag skulle inte heller vilja ha en dator som står och överröstar receptionisten i min butik...

Frågan är vem egentligen vill ha en sådan burk överhuvud taget?
Jag menar, om man tar det här med fläktljudet i sig.

http://99mac.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=14;t=000541

Gambit

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: shaolinmac:
Hej!

Jag har nämligen köpt en ny PowerMac G4/867 med dubbla processorer. Den är hyfsad bra och det enda problemet jag har med den är att den låter alldeles för mycket. Det är sånt ljud ("eee-ljud") som man får lock i örat. Det störs ju hela arbetsgrupp.

Först trodde jag att ljudet kommer från fläktet, men det visade sig att det inte var det. Ljudet kommer från nånstans där CD-driver sitter.

Är det nån som känner till detta problem? I så fall är jag väldigt tacksam om ni kan skriva några rader om det.

Tack på förhand!

Mvh

Shaolinmac

Det skall visst sitta en skaplig fläkt någonstans vid CD enheterna. Kanske skulle kunna byta ut den...

  • Oregistrerad
  • 2002-11-14 08:29

Jämför man den nya DP 867an och en gammal QS så är ljudnivån annorlunda. bakom maskinen är den identisk. Men framför och vid sidorna väsnas DPn betydligt mer.

Där är ju ett gigantiskt inblås på framsidan som bara släpper ut ljud. har funderat på att ljuddämpa den sidan...

Yapp, du har rätt, precis sånt problem har jag nu. Enligt vår tekniker så ska Mac släppa ett uppdaterings tillägg för att få ner ljudnivåen. Som sagt, undrar bara när det kommer???

  • Oregistrerad
  • 2002-11-14 22:16

Det är dom 2 fläktarna till strömagregatet som är problemet, och Apple håller på att titta på att byta ut dessa tillsammans med Delta som är leverantören. De har dock inte hittat någon lösning än så vitt jag sett. Men jag tror det blir svårt att uppgradera dessa fläkter med ett firmware

  • Medlem
  • 2002-11-14 23:00

De har med andra ord inte hittat fläktar för under tian, som låter mindre... Man kan ju aldrig hävda att det skulle finnas några tekniska problem att lösa, eftersom det redan finns tysta(re) fläktsystem.

APDÅLIGT tycker jag. Förundransvärt korkat, eftersom det faktiskt har blivit ett säljargument med tysta datorer.

[ 14 November 2002, 23:01: Meddelandet ändrat av: stfm ]

  • Oregistrerad
  • 2002-11-19 14:23

Om man verkligen fördjupa sig i ämnet kan man läsa MacWorld´s recenssion av nya G4´an i senaste numret och nicka instämmande. Förvånansvärt bra recenssion tycker jag

Tack för tipset!

Min kollega har en Compaq-dator som hade en väldigt hög och irriterande ton, alttså inte det vanliga fläktbullret. Det liksom skar i öronen när man satt bredvid den. Vi trodde också att det var fläkten med det visade sig vara hårddisken. Efter ett byte blev allt mycket bättre och även om den inte är tyst så är det en behagligare ton på oljudet.

Det var en Maxtor och det är väl sådana i Macen också eller....

  • Oregistrerad
  • 2002-11-19 22:36

Det är inte hårddisken som låter. Gå till Apple/support/discussion/PowerMac/Usage så kan du få läsa inlägg från folk som fullkomligt analyserat oljudet.

Vad känsliga ni är.

Jag har tre PC-datorer i rummet som står på 24/7 samt en 6100/66. Låter som fan, men det stör mig inte alls.

Har vant mig vid det förmodligen, har svårt att somna utan fläktljudet numera.

Hej till alla som har försökt och hälpt mig och gett mig goda tips!

Idag har min mac totaltvägrat att starta. Fattar ingenting???

Försökt med olika metod genom att starta från system-CD, hände ingenting - ZZzzzz....

Ok, tänkte jag, nog få det vara nog.

1, ringde upp Apple-support "igen", en som hette Marcus (trevlig kille, and so?? ), registrerade min macs problem, fick ärende nr. Hänvisade mig till kundservice:

2. Kundservice, supernice tjej (and so)som kopplade mig till: Teknisk-support

3. Teknisk support-killen hjälpte mig genom telefon i nästan en och halv timme. Han konstaterade äntligen att min dator behöver service, han tror att det fel på burken (ja tack, äntligen fick jag nån på support-avdelningen och bekräfta att min burk var "sjuk". Han hänvisade mig till nån, butikssupport för apple, två adresser fick jag.

A. Lan-masters
B. Macfixaren

Eftersom jag tyckte att Inwarehouse som sålde burken till mig tänkte jag att de måste ta sitt ansvar också. Men men, en väldigt stöttig kille och sa så här:
- Om du köper en dator så räknar du med att den kan gå sönder, det e som att köpa en bil, den kan gå sönder när som helst.

- ????? - E han CP-skadad?

I detta "jävla" ögonblick (ursäkta för ordet) kunde jag inte hålla min ilske längre.
- Vad sa du??? Om jag köper en helt ny dator då räknar jag med att den ska fungera, och just därför köper vi en ny dator, hur kan du säga så.

Efter 10 minuters argumentation orkade jag inte med honom. La på luren och ringde direkt till Lan-masters. Samtidigt hörde jag att man kunde låna nåt slag dator under den tiden dator är på service.

- Näh du, sån service har vi inte, men du kan ringa till Apple customer service, de kan hjälpa dig.

Men hallå - Apple customer service och Apple kundservice, vad e det för skillnad mellan de??

Varför har inte Apple ett bättre support system vilket kan underlätta alla mac-användare???

Lycka till er alla Mac-användare (ev. Mac-älskare).

Mvh

En trött
/shaolin

Snacka med Allmänna Reklamationsnämnden.

http://www.arn.se/

  • Oregistrerad
  • 2002-11-22 15:23

Jahapp,

Så har man då ringt upp Apple supporten en andra gång för att få info på oljud från adapterfläktarna.

Men det verkar själva f-n att få dom att komma med något med substans. Istället får man ett "Tack för att du ringde, vi vill ju gärna förbättra våra produkter och är tacksamma för när folk uppmärksammar oss på problem och förbättringsmöjligheter..."

Trött? Bara förnamnet.

Samtalet slutade med att jag hänvisades till Apples knowledgedatabas och till att läsa diskussionsgrupperna på deras hemsida :rolleyes: men hallå, det var ju där jag har hållit mig ajour med en del andra användare med samma situation, och vad gjorde dom av den diskussionstråden?? Tog bort!! (och sen kom den tillbaks efter att ha varit borttagen?!)

Och enda informationen på knowledgedatabase om noise och MDD är om jordproblemen med audio-portarna, ett annat "design"-problem.

SUCK!! Vad göra

Bästa av allt är ändå när man får till svar att dom behöver ju kylas och det är därför dom låter...
skål och hej

Sitter det bara fiskmåsar på Apple supporten???

[ 23 November 2002, 22:17: Meddelandet ändrat av: replicant ]

1
Bevaka tråden