Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G4 DDR är högljudd!!

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det nå fel på min Power Mac 867 MP eftersom den låter som bara den. Jag hade en G4 800 innan och den låter då inte ens i närheten av detta.

Jag har kommit fram till att det är fläkten till nätagget som låter. Den låter som en dammsugare när den startar och sen är den bara allmänt högljudd. Det går ju inte att ha den på och kolla på TV i samma rum för man hör bara fläktljudet. Vad har Apple hittat för nätagg som kräver så otroligt mycket kylning?? Billiga Nisse eller?

Jag har zappat P-ram och bootat upp i Open Firmware och gjort Reset-all men inte tusan hjälper det ett dugg.

Det jag vill veta är om min är extra högljudd eller om det är en "feature" som man får stå ut med?

Om det är den nya som kommit så är det tyvärr så.
De nyaste Quicksilver datorerna låter även värre än de som kom ut för ett halvår eller mer sedan

Det är lite konstigt eftersom Jobs själv sagt att han så tycker om tysta datorer.

De har ju spottat fram en fullkomligt tyst i och med Cuben. Varför detta oljud i de nyaste G4orna vet jag inte.
Fläktar är ju så billiga åxå.

Ett enda "Que?"

G-bit

  • Oregistrerad
  • 2002-10-04 23:04

De kallas internt för dammsugare här på jobb...

Har en på mitt skrivbord och blir snart tokig.

iWac med fem fläktar...

Har starka indekationer att något är på g. apple är medvetna om problemet, så håll utkik på Apples hemsida om några veckor...

Problem och Problem...det är ju ingen bugg precis.

Antingen fixar de riktiga fläktar och stoppar in eller något liknande botemedel eller så fortsätter de att sälja burkarna som de är.

G-bit

  • Oregistrerad
  • 2002-10-04 23:12

Om vi säger så här, ingen har undgått kritiken kring ljudnivån...

Annars så kommer det säljas ljudhuvur som aldrig förr....

du menar öronproppar från Apoteket?

Jag har inte på evigheter hört en (hel) dator som låter så här mycket. ALLT annat har gått åt det tystare hållet. En P4 2,4Ghz Compaq med DDR och GF4Ti låter ohyggligt mycket mindre än denna. Min pappas Dual Xeon Workstation på hans jobb låter mindre!!! Det enda man hör är hårddisken. Min första PM G4 350 lät mindre, min förra PM G4 800 låt mindre.
Nåt är sjukt när varje PM rev låter mer än den tidigare!!! Det borde gå åt andra hållet. Tillverkningsmetoder förfinas och komponenter blir svalare- INTE VARMARE!!! T ex G4-an som funnits i 3 år och borde blivit svalare- se på P4. Där krävdes 4 fläktar när den var ny, nu är det typ 2.

Jag hoppas verkligen Apple kan "fixa" detta genom ett nytt Firmware eller nåt för ljudet är inte behagligt.

[ 04 Oktober 2002, 23:25: Meddelandet ändrat av: Rickard A ]

  • Oregistrerad
  • 2002-10-04 23:25

Vi har klagat till både vår ÅF och till våra kontaktperson på Apple samt under de möten vi haft med Apple. Skall framföra det igen då Apple kommer ner till oss om någon vecka.

Kan dessvärre inte säga mer än det jag skrivit här ovan. Håll koll på apples hemsida...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-04 23:28

Vattenkylning verkar vara en bra idé, eller flytande kväve.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-04 23:33

Apples gamla burkar hade en tendens att moderkorten pajade efter en viss tid. Många ansåg kylningen avr för klen. Apple satte i starkare fläktar. Sen ahr det rullat på.

Man skall tänka att det får plats med två optiska enheter, fyra hårddiskar och sen är det en dual maskin. Det kan bli väldigt varmt... Viker man ut lådsidan så springer fläktarna igång ännu mer... Känn även på baksidan då burken varit igång en längre tid... Det är riktigt varm luft som blåser ut. tar man en äldre maskin var de inte i närheten...

Då skall vi inte tala om hur mycket xserv låter.

Xserver låter men den ska vara i ett eget rum. Precis som alla andra rackservrar som brummar och låter dom med.

Men att PowerMacarna låter tycker jag är ett problem Apple måste kunna tysta ner dom.
Fasen första gången stora fläkten gick i gång i nya PowerMacen tänkte jag "Huston, we got lift off". Jag som trodde de nya skulle bli tystare.

Men med lite pill och pengar så kan man byta ut alla fläktar mot tystare. Vore intressant att se hur stor skillnad det skulle göra.

Men tro inte att det är den stora fläkten som låter mest... nej nej det är fläktarna inuti Powersupplyen... de kommer bli pilliga att byta.

Skall bli intressant att se vem som är först att våga sätta sågen i en ny mac och installera vattenkylning...Luftkylning i all ära men luft har sämre förmåga att kyla än vatten...Inte för inte väljer man ju att isolera med luft

Små fläktar låter mer än motsvarande stora iallafall så länge man tar i beaktande att dom flyttar lika mycket luft...Men en 120mm fläkt låter mycket den med det är bara det att det oljudet har en lägre frekvens...

En betraktelse bara det kommer inte att hjälpa mycket med att bara byta ut fläktarna mot tystare i macen...Man måste även se till att flödet genom lådan blir mycket bättre än vad som är nu...Tittar man in i en mac av tornmodell så ser man att det är väldigt snålt om utrymme...Luften kan inte ta så mycket omvägar...det betyder att luften är tvingad till att gå ganska lång väg innan den kommer ut ur lådan och på den tiden hinner den värmas upp ganska mycket.

Vill man ha en tyst dator oavsett om det är en mac eller pc så måste man se till att det finns tillräckligt med kylmedium i det här fallet luft. En stor låda är inte helt fel dels har den en stor inre volym så att luften har mer plats och därmed inte blir uppvärmd lika fort...Sedan finns det mer plats för stora fläktar som i sin tur flyttar mer luft än små...Plus att dom kan gå på betydligt lägre varvtal och med fler fläktar alt större så blir det ett bättre,snabbare luftombyte i datorlådan...

En fulltower är alltid kallare än motsvarande midi.mini eller microtower.

Enda sättet att bygga förhållandevis smått är att bygga ett vattenkylt system...Då är det radiatorns storlek och flödet genom den som är avhängig av hur mycket man kan kyla datorn.

Bästa prestanda får man om radiatorn ligger fristående utanför datorlådan...Men det kan ju bli svårt att få det hela att se snyggt ut

Utdrag från ett mail jag fick:

First of all I would replace all fans inside the G4 with bearing bedded, temperature regulated low-noise fans, including the whining pieces of trash in the power supply. Bearing bedded, temp regulated fans cost about € 25 each but are worth the expense. After all it only adds 4% to the total costs of the machine.

Send the old fans directly back to

- Personally -
Jon Rubinstein
6 Infinite Loop, 306-4JR, (R&D Bld. 6)
Cupertino, California 95014
USA

… together with a note suggesting that they could be donated for the ´fight against terrorism´ in some way...

  • Medlem
  • 2002-10-05 12:37

*asg*
Klart det är en dammsugare...
Alla hålen på framsidan är ju till för att ansluta små dammsugarslangar från Applestore

Underbart Newcastle

Precis i min stil!

G-bit

  • Oregistrerad
  • 2002-10-07 10:32
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Vi har klagat till både vår ÅF och till våra kontaktperson på Apple samt under de möten vi haft med Apple. Skall framföra det igen då Apple kommer ner till oss om någon vecka.

Kan dessvärre inte säga mer än det jag skrivit här ovan. Håll koll på apples hemsida...

Det ska bli intressant att se vad Apple tänker göra. Det är ju lite lättare att utöva påtryckningar om man sitter på ett företag som köper hundratals maskiner. Själv köper jag en vartannat år...
Så på dom bara Nikke. Och så hoppas vi att de kommer med en lösning för alla med de nya DP-macarna. Hoppas jag slipper byta fläktar själv.

Bygg vattenkylning.

[ 07 Oktober 2002, 10:57: Meddelandet ändrat av: Andersson ]

  • Avstängd
  • 2002-10-07 16:14
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Bygg vattenkylning.

eller Bygg Vattenkylning.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-07 16:45
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Bygg vattenkylning.

Eller så kräver man en acceptabel ljudnivå när man köper en dator för 25000 kronor. Bygga om maskinen kostar både tid, pengar och garantin.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-07 17:50
Citat:

quote: Send the old fans directly back

*LOL*

FYI

En jättebra sak med kommande 10.2.2 för oss som har nya G4 867MP (och snabbare) är att den innehåller fixar som gör att fläktarna låter mindre. Inte genom att förändra hårdvaran såklart men genom att de snurrar i ett annat varvtal låter de mindre. Den låter dock fortfarande mer än va som borde vara lagligt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-10-18 19:04

Kolla mitt inlägg i denna tråd angående högljuda fläktar:
http://99mac.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=14;t=000495

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-10-18 19:06

Fläktarna i nätdelen klarar väl datorn inte av att ändra varvtal på? Dom finns det ju ingen möjlighet att ändra varvtal på vad jag vet.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
FYI

En jättebra sak med kommande 10.2.2 för oss som har nya G4 867MP (och snabbare) är att den innehåller fixar som gör att fläktarna låter mindre. Inte genom att förändra hårdvaran såklart men genom att de snurrar i ett annat varvtal låter de mindre. Den låter dock fortfarande mer än va som borde vara lagligt.

Jag vet inte säkert men det låter som de snurrar med ett annat varvtal för det låter annorlunda. Så nåt ändras med hjälp av mjukvara. Det är jag säker på. Om detta finns kvar i den 10.2.2 som släpps till alla vet jag dock inte.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: JohanK:
Fläktarna i nätdelen klarar väl datorn inte av att ändra varvtal på? Dom finns det ju ingen möjlighet att ändra varvtal på vad jag vet.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
FYI

En jättebra sak med kommande 10.2.2 för oss som har nya G4 867MP (och snabbare) är att den innehåller fixar som gör att fläktarna låter mindre. Inte genom att förändra hårdvaran såklart men genom att de snurrar i ett annat varvtal låter de mindre. Den låter dock fortfarande mer än va som borde vara lagligt.

  • Medlem
  • 2002-10-20 20:59

Min nya 2 x 1,25Ghz får låta hur mycket den vill! Det är tamejfan OS 9-fart på den! Äntligen!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: eQ:
Min nya 2 x 1,25Ghz får låta hur mycket den vill! Det är tamejfan OS 9-fart på den! Äntligen!

Lustigt bara att det ska kosta en 40000kr för att få det........

1
Bevaka tråden