Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

8100 Helt Död

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min gamla 8100 dog för ett tag sedan.. Den är tvärdöd. Hade haft problem med tid och datum strax innan. Så jag gick och köpte ett nytt batteri och installerade. Men fortfarande tvärdöd.. Fläkten gick inte ens igång.. Såg nått på internet om att man kan "Jump starta" en dator som har haft problem med batteriet.. Vet inte vad det är... några tips.. eller kan jag konstatera att strömförsörjningen har dragit???

Är det inte bara att mäta upp nätagget med en voltmeter? Det borde väl trilla ut något i stil med 5 och 12 volt?

Har inget sånt instrument.. får väl kolla om någon polare har det. Tänkte mest kolla om det fanns övriga tips....

Kanske dags att arkivera datorn i runda arkivet? Den är ju typ 10 år gammal....

Den är kopplad till mitt gamla protools som är nubus variant. Jag har det hemma och gör DJ mix tejper på. Ljud interfacet är hög kvalité på. Bättre än många nya ljudkort. Ingen som har hört nått om Jump start?

Det är billigare att köpa en ny beggad än att lämna in.. det är helt klart...

Min gamla 8100 dog också för ett tag sedan. På gamla macar är det ofta nätaggregatet som lägger av först. Att få tag i ett nytt är inte lätt, men att köpa en begagnad 8100 för en billig peng brukar inte vara jättesvårt. Lycka till!

8100 är visserligen gammal, men en bra dator.

Jag funderar på att skaffa en Quadra 840AV som ska användas för att digitalisera ljud från LP/stenkakor, kasetter och annat för överföring till CD-skivor.

Vad kan en 840AV i bra skick vara värd idag (är inne på ett köp om någon månad eller så).

Om någon har en sådan att sälja blir det ett köp om en dryg månad.

Maskinen bör ha 40 MB RAM (minst) och vara välvårdad i gott skick.

mer än 100kr skulle jag nog inte betala...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-03 12:43
Citat:

quote: Vad kan en 840AV i bra skick vara värd idag (är inne på ett köp om någon månad eller så).

0 kr.

Är det någon som har en 8100 liggade är det bara att höra av sig.

[email protected]

Jag är intresserad av 840AV eftersom den har 48 Khz ljud och phonokontakter. Det är också anledningen till att 8500 är en maskin som jag använder till video etc.

Om någon har en välvårdad 840AV är jag intresserad av ett köp.

Någon bättre Mac än 840AV för musikdigitalisering har jag svårt att tänka mig (förutom övriga AV-maskiner, 8100, 8500, 8600, G3AV m.fl).

Rejäla kontakter är ju mycket bättre i detta sammanhang än de små minivarianterna andra Macar har.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-04 20:56

Men det finns väl schyssta ljudkort att köpa till G4-maskinerna? Power Mac 8100 kom i mars 1994. Den är åtta år gammal nu och hör hemma på datormuseet.

[ 04 Oktober 2002, 20:58: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-04 21:47
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Men det finns väl schyssta ljudkort att köpa till G4-maskinerna? Power Mac 8100 kom i mars 1994. Den är åtta år gammal nu och hör hemma på datormuseet.

Jovisst, men kan nog tänka mig att vill man ha ett riktigt schysst ljudkort till en ny mac så kostar det säkert lika mycket som att köpa en ny(?) gamal mac...

Inte för att jag inte tycker man ska köpa nytt... men...

/arvid

Jag ska ha en Mac för ljuddigitalisering för att få bra kvalitet på mina LP-skivor, stenkakor och kassettband. Det kräver bra ljudkretsar och jag tänker inte köpa ljudkort eller ansluta via miniplugg när man kan ha rejäla RCA-kontakter.

Min erfarenhet av ljudet i olika Macar säger att de RCA-försedda maskinerna slår ut varianterna med minipluggar i dessa sammanhang, oavsett om de lanserades 1994 eller 1998 (G3/AV).

Eftersom en 840AV klarar 48 Khz och den H/K DVD 25 jag har som DVD/CD-spelare har ljudkretsar som klarar detta är det exakt vad jag söker.

Jag gillar dessutom de äldre beiga Macarna eftersom det är välbyggda maskiner av hög kvalitet som dessutom har en (för sin ålder) bra prestanda. Dessutom kan de uppgraderas och fungerar bra.

Även om en Quadra eller Power Mac ur den första generationen är en gammal maskin finns det områden där den fortfarande glänser. Digitalisering av ljud är ett sådant område.

Jag är den som försöker använda de grejer som jag anser passar bäst för olika ändåmål och det leder till att jag kör med saker som är såväl gamla som nya.

Eftersom Apple tagit bort ett antal funktioner som jag anser bör finnas (startknapp på tangentbordet, nödknappar så att jag slipper rycka ur kontakten i nödlägen, tyst drift, goda uppgraderingsmöjligheter genom dotterkort etc) väntar jag med att köpa nytt tills G5 kommer.

G4:orna ger ett ganska plastigt intryck i jämförelse med 8500:an därhemma - tyvärr.

Jag har dessutom en Mac II och har planer på att uppgradera 8500:an förutom att skaffa 840AV. Den trevliga 8500:an är så användbar att den blivit min huvuddator och därför väntar diverse utbyggnader (G3 eller G4, Sonnet Trio för USB/FW/ATA-133, nytt grafikkort och mer minne). DVD kör jag i den separata spelaren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-05 16:44
Citat:

quote: Jag ska ha en Mac för ljuddigitalisering för att få bra kvalitet på mina LP-skivor, stenkakor och kassettband.

!!!!!

:rolleyes:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-10-05 18:44

Har en 7600 i fint skick om någon är sugen...

Måste hoppa in och hålla med lite här...
Till i juni i år körde vi all radioproduktion på beiga G3-or. Enkelt, stabilt, superkvalitet.
Köpte då G4-or, men som tur var, kastade inte G3-orna, utan ställde in dem i textavdelningen. Tänkte: Tja lite ordbehandling är nog högst vad de klarar numera...
4 (FYRA!) av killarna (7 sammanlagt) i ljudet har nu gått tillbaka till G3-orna... enkla att jobba med, inget tivoligränssnitt.Beprövade program, som hunnit buggfixas ordentligt under åren.

Likaså appråpå 8100-or... För 3-4 år sedan körde jag in ett Crescendo i en gammal 81-a på jobbet, + ny HD. Den hade då gått som scannerdator sedan 93! (NITTITRE!!!)... med ett lika gammalt, men superbt, Radiuskort i sig. I den kör vi alla jpg72-bilder för web.
Perfekt.
Total uppdateringskostnad sedan 93 cirka 5-6.000. De e rätt lite per år...
Om vi hade behövt ännu en webbildsscannerdator skulle jag hellre ha letat upp en gammal 8100 för en tusenlapp och kostat på den några lusentappar än köpt en G4 för 17.000.

Visst, jag förstår entusiasmen här ovan för de nya modellerna, de har naturligtvis enorma fördelar rent generellt, och vi behöver också de nya i verksamheten, men med lite erfarenhet om vad de tidigare modellerna var bra på, så kan man faktiskt spara massor av kosing.
Och tid och trassel.
Dom bara går å går å går å går...:-)

Det är inte speciellt förtroendeingivande att alltid flåsa: Köp nytt! Köp nytt! Då tror ens boss att man inte kan nåt...

Innehållet i radioprogrammen, och trycket i fotona, blir inte bättre av att de renderats 10 sek snabbare, och det är ju trots allt den slutliga produktionen, inte skruvandet och/eller glänsandet med att man har den senaste modellen, som är det viktiga.........?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-10-05 19:42
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jan-Åke N:
Måste hoppa in och hålla med lite här...
Till i juni i år körde vi all radioproduktion på beiga G3-or. Enkelt, stabilt, superkvalitet.
Köpte då G4-or, men som tur var, kastade inte G3-orna, utan ställde in dem i textavdelningen. Tänkte: Tja lite ordbehandling är nog högst vad de klarar numera...
4 (FYRA!) av killarna (7 sammanlagt) i ljudet har nu gått tillbaka till G3-orna... enkla att jobba med, inget tivoligränssnitt.Beprövade program, som hunnit buggfixas ordentligt under åren.

Likaså appråpå 8100-or... För 3-4 år sedan körde jag in ett Crescendo i en gammal 81-a på jobbet, + ny HD. Den hade då gått som scannerdator sedan 93! (NITTITRE!!!)... med ett lika gammalt, men superbt, Radiuskort i sig. I den kör vi alla jpg72-bilder för web.
Perfekt.
Total uppdateringskostnad sedan 93 cirka 5-6.000. De e rätt lite per år...
Om vi hade behövt ännu en webbildsscannerdator skulle jag hellre ha letat upp en gammal 8100 för en tusenlapp och kostat på den några lusentappar än köpt en G4 för 17.000.

Visst, jag förstår entusiasmen här ovan för de nya modellerna, de har naturligtvis enorma fördelar rent generellt, och vi behöver också de nya i verksamheten, men med lite erfarenhet om vad de tidigare modellerna var bra på, så kan man faktiskt spara massor av kosing.
Och tid och trassel.
Dom bara går å går å går å går...:-)

Det är inte speciellt förtroendeingivande att alltid flåsa: Köp nytt! Köp nytt! Då tror ens boss att man inte kan nåt...

Innehållet i radioprogrammen, och trycket i fotona, blir inte bättre av att de renderats 10 sek snabbare, och det är ju trots allt den slutliga produktionen, inte skruvandet och/eller glänsandet med att man har den senaste modellen, som är det viktiga.........?

Du sammanfattar det ganska bra... Slutresultatet räknas, inte verktyget

Om du inte får något fläktljud och du har provat att byta batteriet är sannolikt strömaggregatet slut. Du kan springa ner på Clas Ohlson eller motsvarande och köpa en voltmeter för ca 150:- och ett nätaggregat med samma specifikationer också för ca 150:-. (Apples eget går på en tusenlapp tror jag).

Prova med det. Om det inte hjälper är nästa felkälla moderkort tror jag.

/Ola

Ska Apple fixa datorer som är lika bra på ljud som 840AV, 8100/8500 m.fl behövs uppgradering:

*Ordentliga RCA-kontakter, samt optisk/koaxial in/ut.

Går det dessutom att köra DTS (Digital Out) från Macen till en förstärkare med DTS-dekoder för att köra filmer med DTS via hemmabion skulle det bli ännu bättre.

Möjlighet att installera en DTS-dekoder bör också finnas (Apple får gärna sälja en Power Mac med detta installerat).

Dessutom skulle S-Video och RGB ut för anslutning till en TV vara bra.

Komponentutgångar som ger ut progressiv signal för både NTSC och PAL vore bra. Ett kort med dessa bör finnas som tillbehör.

Jag vill alltså ha en Mac där man förlängt den digitala hubben till att göra den till en DVD-spelare och ljudhanterare av rang.

En Multimedia-Mac med alla dessa finesser inbyggda skulle verkligen rocka tillsammans med en bra hemmabioanläggning. H/K-högtalarna som Apple använder bör ersättas med modeller som kan kopplas till övrig H/K-utrustning (d.v.s konventionella högtalare).

Jag hade gärna haft Soundsticks som satelliter och en iSub kopplad till en H/K-anläggning istället för att köpa Audio Pro eller något annat (d.v.s märkesmatchning).

Snälla Apple: ge mig den verkliga Multimedia-Macen som jag kan köra ihop med hemmabion och övrig utrustning, snabbt och smärtfritt!

1
Bevaka tråden