Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVD-ROM eller Combo i en 300 MHz G3?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skulle det funka tror ni? Måste man ha nå´n slags speciell hårdvaruavkodare för DVD-filmer i en så pass "slö" dator som min?

Kör 9.1 eller 10.1.5 på en 7600 med IDE-kort.

Funderingar och know-how-tips emottages tacksamt!

mvh/A

Japp hårdvaruavkodare är nog att föredra men det beror som sagt på vad du har för processor...Har du en G3 eller snabbare på minst 300Mhz så skall det inte vara några problem men jag kan ha fel.

[ 23 December 2002, 01:06: Meddelandet ändrat av: xplane ]

  • Medlem
  • Partille
  • 2002-12-23 06:40

Har du G3-kort räcker det att köra med en patchad DVD-player. Av någon anledning är DVD-player 3 i MacOS X mer effektiv (= mindre hackig) än den för MacOS 9.

Ett annat alternativ är att rippa filmen till MPEG, men inte praktiskt (Tar timmar i tid)

Alla patchar, avkodare mm finns på:

http://www.wormintheapple.gr/macdvd/download.html

Har själv använt ett ATY Rage 128-kort med HW-avkodare i en PM 8500 med 400 MHz G3-kort och tyckte inte det gick mycket bättre än med samma kort utan HW-avkodare. Varför vet jag inte.

Fast du har ju en av de oslagbara gamla PPC maskinerna med direktkopplad AV-ingång till processorbussen! Köp tex en vanlig DVD-spelare.
Finns nu för 990:- på SIBA tex.

Har du en video också så kan du nu köra in/ut, redigera och kopiera i alla riktningar.

->R.Kroc

Tack för tipsen.

Jag har tyvärr inte video-utgång, men visst skulle en "vanlig" stationär DVD-spelare sitta fint. Men för just den här datorn är det inte aktuellt.

Anledningen till frågan är att en Combo-drive är ju nästan lika billig som en ren CDRW-brännare (som jag _ska_ ha in i datorn förr eller senare) nu för tiden och då tänkte jag att DVD-möjligheten skulle ju inte sitta helt fel om det bara gick. Jag använder ett eventuellt DVD-filmtittande enbart för datorskärmen kopplad till inbyggda original bildskärmskortet på 4 MB VRAM. Datafiler på en DVD-skiva kräver väl inga speciella "grafikkrafter"?

Hur fungerar och hur ser en sån där DVD-hårdvaruavkodare ut egentligen?

God Jul

/A

1
Bevaka tråden