Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken mus till ny iMac17"?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
En kompis till mej har köpt en ny iMac och vill ha en tvåknappars mus till sin dator. Det är första gången han kör mac, så han saknar en bra mus. Nu tyckte jag att han inte skulle köpa en grå Logitech-mus. Ett krav är ju att musen är av bra kvalite, bekväm men framförallt att den är lika snygg som apple-musen. Den får ju inte skämma ut sig utmed iMacen. Så vilken mus finns det om man vill ha en tvåknapparsmus. Vad har ni köpt till er dator och vilken är bäst och snyggast?

Logitech Dual Optical.

Jag kan inte låta bli å rekommendera Logitech. Jag köpte en trådlös (dessvärre inte optisk). Frånsätt att skit hamnar på kulan mellan varven så är det en go mus med skrållhjul å allting.
dessutom finns det lite blå färg på den också så den är ju inte gråast på marknaden...

  • Oregistrerad
  • 2002-10-02 13:49

Snyggast? Hmmm... Svårt, finns det snygga?

Jag håller med Andersson.

  • Medlem
  • Boston
  • 2002-10-02 15:35

Kensington StudioMouse med scrollscensor tycker jag är rätt snygg, har inte provat hur den funkar dock.

macallys isweetnet är toppen!

Jag är beredd att ta emot en mindre mängd stryk på att Logitech Dual Optical är bland det bästa i musväg.

Microsoft, om du inte känner att det är obehagligt o sponsra dem

Kollat nya?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-10-02 17:18

Eftersom det är en imac 17" så måste du ha en mus med samma omfång (17"), hade det varit en imac G3 hade det givetvis gått bra med en på 15"...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gurra:
Kensington StudioMouse med scrollscensor tycker jag är rätt snygg, har inte provat hur den funkar dock.

Akta er för den musen. Den är helt kass faktiskt. I alla fall scrollsensorn. Man får trycka jättehårt för att det ska scrolla och ryckigt går det. Den är då inte värd 700kr.
En vanlig scrollmus är minst lika bra. Och billigare. Finns desutom snygga silverfärgade från både ms och logitech.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-02 18:48

Synd igentligen att Apple inte ger sig på att göra en tvåknappars(eller fler) mus med scrollhjul...
Det skulle ju vara klockrent om dom gjorde en med samma design som enknappsmusen!

Men man vet aldrig. Det kanske kommer?

/arvid

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: arvid.:
Synd igentligen att Apple inte ger sig på att göra en tvåknappars(eller fler) mus med scrollhjul...
Det skulle ju vara klockrent om dom gjorde en med samma design som enknappsmusen!

Men man vet aldrig. Det kanske kommer?

/arvid

Precis vad jag tänkt på lääääänge!
Kul att någon skriver om det för det verkar som om många just gillar den "avlånga pucken" med en *pushknapp*.
Jag tycker den är helt klart godkänd då det gäller design men ergonomin och avsaknad av mer en en (1) "knapp" (man kan ju inte rimligtvis kalla denna *pushvariant* för en riktig knapp, eller?) och scroll.
I mångt och mycket är det kanske åxå en vanesak men...vad jag skulle önska vore en just sån Apple Pro Mouse fast lite mera kurvor på för handens utformning samt 2 *riktiga* knappar + en scroll!

Vore helt rätt, enligt mig.

G-bit

Jag gillar min optiska macAlly jr. Men för en kille tror jag inte den duger. Den är lite "mini" om man säger så. Den är lite liten för mig åxå men känns helt ok. Dessutom kan jag byta tak på den. Har 3 olika ärtiga färger

*Pffft*

Gambit

Tack för alla svar. Vi får kolla upp logitechs nya och microsofts nya möss. Det verkar som om det skall vara trådlöst i år. Funkar det?

Mvh
Jörgen

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Jag är beredd att ta emot en mindre mängd stryk på att Logitech Dual Optical är bland det bästa i musväg.

Så illa ska det väl inte sluta - jag köpte för 2-3 dagar sedan den optiska Logitechmusen med kabeln och är svinnöjd med att det inirekt är 5 knappfunktioner som man kan programera upp. Den på sidan för tummen har jag Mailen på, nedtryckt scrollhjul har jag laggt en webläsare på och högra tangenten har jag för "homefolddern". Skulle inte för allt smör i Småland byta till Apples egen optiska mus. Finns bl.a på SIBA. Designmässigt så passar den för övrigt väl till Powerbook Titanium, nästan samma gråskalor.

Senast drivrutinen finns på:

http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=14421&db=mac

- Olle

[ 02 Oktober 2002, 21:01: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-02 20:52

Jag har två Logitech Dual Optical. Snuskigt bra.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Men för en kille tror jag inte den duger.

Hmm... vad är detta för fördommar om könen eller förespråkar du att små män ska ha små möss och stora män större möss.. Förstår av inlägget att du INTE är kille, tjejer borde inte underbygga fördommar, eller hur ??

- Olle

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Men för en kille tror jag inte den duger.

Hmm... vad är detta för fördommar om könen eller förespråkar du att små män ska ha små möss och stora män större möss.. Förstår av inlägget att du INTE är kille, tjejer borde inte underbygga fördommar, eller hur ??

- Olle

Dummer!
Visst vet jag att killar kan ha små händer, liksom kvinnor kan ha större men överlag är det ju ett faktum att så inte är fallet.
Kom igen nu!

Och inte förespråkar jag någonting överhuvudtaget. Jag gav en mycket bred input om den minimus jag använder. Tycker man om ovan är det väl kul, om ej...köp en annan.

Väldigt simpelt

G-bit

  • Oregistrerad
  • 2002-10-02 22:44
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Jag är beredd att ta emot en mindre mängd stryk på att Logitech Dual Optical är bland det bästa i musväg.

Jag tror på dig och alla andra här, men... Det är bara så att denna så tekniskt raffinerade mus inte passar i mina händer. URRRK!

Så rådet till dig är att uppsöka närmaste välsorterade PC-handlare och testa dom IRL. Din favorit kanske blir en annan, vad vet jag?

När min iMac kom, gick jag till Sekvencia och köpte den billigaste optiska musen de hade.

Det var en Logitech 2-knappars mus med scroll i bulk förpackning, och optisk var den också. För det fick jag hosta upp 250 riksdaler.

Musen är vit och lyser rött under när man jobbar med den. Tycker faktiskt den passar mycket bra ihop med min vita iMac.

Logitechs nya MX-300 kanske kan vara något? Den har fått bra betyg i de recensioner jag läst.
Logitech® MX™300 Optical Mouse

http://www.macally.com/spec/usb/input_device/ioptijr.html

Så här ser i alla fall min ut

Jeeeekligt sugen på deras IceMouse de säljer just nu. Vrålsnygg, enligt mig.

G-bit

[ 03 Oktober 2002, 16:59: Meddelandet ändrat av: Gambit ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Här är IceMouse:

http://www.macally.com/spec/usb/input_device/icemousejr.html

Mmm, förstod väl att det var Jr modellen du menade med allt ditt prat om ´små händer´
*obs, inget illa menat, bara en liten pik*

Själv tycker jag ´micromouse´ var snygg.
http://www.macally.com/spec/usb/input_device/micromouse.html

iMicke skrev:

*obs, inget illa menat, bara en liten pik*

Fattar väl jag åxå. Pika på ba´!

*Gambit hämtar en kudde och håller för rumpan så pikandet inte pikar för hårt*

[ 03 Oktober 2002, 20:33: Meddelandet ändrat av: Gambit ]

1
Bevaka tråden