Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta skal på iMac G3???

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-11-07 17:51

Jag har skaffat ett graphiteskal till min blå imac dv. Dock har jag fått problem med att få av all plast. Hur göra? Finns det en pedagogisk intruktion på nätet i hur man gör? Underredet är ju inga problem (jag har tidigare bytt hårddisk), men överdelen (med handtaget) tycks sitta som berget! Det lär sitta fast i bildskärmsfronten som i sin tur sitter fast med med två skruvar som man inte kan se eller få tag i då en grå plastplatta vid cd-sloten täcker dessa...HJÄLP!!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-07 17:57

Är det inte lättare att köpa en grå sprejburk?

SÅS (ny förkortning på "skämt åsido") - på webben måste det väl finnas ritningar som visar hur man skruvar sönder en iMac?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-11-07 22:37

Det gick vägen! Fast det var ett pilligt och hårt arbete. Man fick ta i lite för mycket och bända och vrida delarna. jag var livrädd för att nåt skulle gå sönder under tiden. Phu!

Nu har man ju en av de snyggaste datorer som finns å andra sidan!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-07 23:30

Vad ska du göra med det gamla skalet? Gå på maskerad och klä ut dig till Skalman?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-11-08 00:34
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Vad ska du göra med det gamla skalet? Gå på maskerad och klä ut dig till Skalman?

Jag kan ju alltid vara "ärlig" och kort och gott klä ut mig till ett: "tjena, jag är en imac G3!"... Ärligt talat; är det någon här som behöver ett fullt skal (rubbet - botten, toppen och allt runtom) till en imac så hör av er!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-11-08 03:06

Hur har du lyckats få tag på endast ett skal? Kan man köpa sånt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-08 08:51

Kanske från en död iMac? PJW, du kan ju alltid göra ett mackvarium av det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-11-08 13:32
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: carbon:
Hur har du lyckats få tag på endast ett skal? Kan man köpa sånt?

Jag hittade det på annons (macworld). Datorn var kass efter ett blixtnedslag och endast hårddisken gick att rädda. Den var urplockad. resten fick jag. Köpte den för 5 (ja, FEM) spänn. Helt klart värt investeringen.

Ett macvarium blir svårt att göra då jag slängt skärmen och så...

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2002-11-08 15:56

Kan du fixa det tomma skalet till Stockholm så tar jag gärna emot det.

Lars

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-11-08 16:19

Jag kan ju inte gärna cykla upp med det...Det är ju rätt skrymmande dessutom. Jag vänder på frågan: kan du fixa det från Malmö är jag öppen för förslag!

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2002-11-10 00:47

Vad vil du bli av med? Bara skalet eller hela trasiga datorn, med allt innehåll?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-11-10 00:55

Jag vill bli av med skalet. Datorns övriga delar är kastade. Och jo, jag vet, det är snudd på kriminellt att skrota en mac, men det var ett innanmäte som fått sig en smäll av blixten en natt när åskan gick och det gick inte att rädda. Med skalet menas allt runtom om bortsett från själva bildskärmen (som ju också var kass). Det är ett snyggt skal!

Edit: Jag vill bara poängtera att skalet är till en DV-modell och inte till någon av de allra tidigaste modellerna!

[ 10 November 2002, 01:37: Meddelandet ändrat av: PJW ]

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2002-11-10 20:56

DV modellen är ju jättesnygg. Men eftersom att det bara är plasten, så kan den ju inte väga så mkt. Om den är isärplockad så tar den kanske inte så mkt plats. Då skulle man kanske kunna skicka den på posten. Vad tror du om det?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-11-10 23:42

Tro mig, det är VÄLDIGT skrymmande. Vi snackar om storlek banankartong. Vikten är förvisso ett mindre problem, det är ju bara plast. Jag skall höra med posten vad de kan tänkas ta. Låter det ok?

Edit: jag vet ju inte vad du ska med skalet till, men anledningen till att jag poängterade att det var ett dv-skal var för att det med all sannolikhet inte passar till en äldre imac (om du nu skulle sitta på en sådan med omklädningsbehov vill säga). C´est tout!

[ 10 November 2002, 23:44: Meddelandet ändrat av: PJW ]

ja, posten är ju nuförtiden väldigt pigga på att skicka saker på ett enkelt vis...

edit: tok-ironisk

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2002-11-11 11:56

Har du hunnit kolla med posten?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-11-11 15:20

Jag hinner inte kolla förrän fredag...Ledsen, men jag har ett liv också!

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2002-11-11 20:36

Jag kan förstå det, inte meningen att stressa dig. Bara undrade. Trodde att du skulle kolla det idag. Men då väntar jag ett svar senare i veckan/ helgen.

Lars

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-11-12 00:47
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Groaghach:
Jag kan förstå det, inte meningen att stressa dig. Bara undrade. Trodde att du skulle kolla det idag. Men då väntar jag ett svar senare i veckan/ helgen.

Lars

Lugnt. Det här fixar vi! Jag återkommer!

Jag bytte för övrigt högtalarna idag också. det såg så konstigt ut med blå högtalare under den transparenta plasten. Nu har jag till och med graphitehögtalare! man fick bända och slå en hel del, men lossnade gjorde de till slut. Usch, jag är livrädd för att hålla på med våld mot datorn...

[ 12 November 2002, 00:49: Meddelandet ändrat av: PJW ]

1
Bevaka tråden