Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

installera intern CD

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-12-16 01:06

hej hej. Nu har jag en liten fråga. Igen. Jag fick en intern cd-drive av en kompis, som han hittade på en gammal mac nånstans. Nu är det så att jag ahr ingen aning om hur jag ska göra för att installera denna. Han pratade nåt om "Slave" och sånt.. hmm?
Jag har en G4 733.
Anyone?
tack...

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2002-12-16 07:41

Det finns små stift på baksidan av alla enheter som cd-rom och hd. Via "plupparna" som sitter där termineras enheterna.

På en ide-kedja ryms 2 enheter, för att dom inte skall krocka med varandra måste den ena vara "slave" och den andra "master".

Brukar finnas en liten etikett som visar hur "plupparna" skall placeras för att enheten skall agera "slave" eller "master".

Lycka till!

Antar att du vill behålla CD (brännare, eller vad det nu är) och komplettera med en extra CD.

Det går iofs rent datatekniskt att ordna i en G4 733, men inte praktiskt. Tyvärr får det ju bara plats en CD, eller liknande, åt gången. Den undre platsen är för mindre enheter.
CD:n är normalt byglad som "master", eftersom den inte använder samma buss som hårddisken. Eventuell zip brukar vara inställd på "slave".

Om du ska ersätta originalenheten med den "nya" cd:n, ska du alltså bygla den som "master".

  • Medlem
  • Partille
  • 2002-12-20 02:50

Jag har min 48x12x48-IDE-brännare ovanpå datorn!

Min geniala lösning var att köpa en 90 cm IDE-ATA33-sladd, CD behöver aldrig snabbare. Finns i alla PC-butiker eller tex Claes-Ohlsson.
Koppla in den baklänges så att i moderkortet sitter master-kontakten och inbyggda brännaren i Slave. Eventuellt får man flytta slavekontakten lite, beroende på datormodell. (Använd polygrip på jack 2 att klämma på kontakten igen)

Nu har du en lång sladd som du låter gå ut genom Zip-bayen (eller under zipen om den är monterad).
Koppla nu in CD:n som du lägger ovanpå datorn.
Köp en förlängning till matningsspänning (+en gren om du inte har ledig spänningsplopp) och dra den samma väg som IDE-kabeln.
Nu kan du kopiera CD direkt, och tom byta och sätta tex en HD tillfälligt.(OBS, med avstängd dator - detta är inte USB)

Kanske inte jättevackert, men inte så fult heller - de flesta CD ser rätt hyfsade ut även omonterade. Tyvärr får man köra med halvöppen lucka fram - men man kan ju koppla bort CD:n när man inte använder den och stoppa sladdarna i ZIP-bayen med stängd lucka, eller som jag ha en extra backup-HD i ZIP-bayen när jag inte CD-kopierar!

Luckorna ser ju lika stor ut på framsidan av denna typ av dator. Går det inte att på ett "hyfsat bra sätt" bygga om lite inuti datorn och på så sätt få in en ytterligare enhet?

  • Medlem
  • 2002-12-20 09:14

Mycket bra förslag R.Kroc, enkelt och snabbt!
Här är en länk till modifiering av G4 på egen risk:
http://www.quinnmacdonald.com/g4/index.html

  • Medlem
  • Partille
  • 2002-12-23 06:10

Ja, jag byggde en gång om en BW G3:a att ha 2 interna CD, fast lösningen med lång IDE-kabel är enklare.

Man får ta ut de enheterman har, och sen även den Alu-låda som har 2 fack - 1 för Zip + 1 för CD.
Detta är mkt enkelt.

1) Ta bort plastramen som CD-luckorna sitter på (pressa 2 plasttungor t.h. inni datorn)

2) Lossa 2 skruvar som nu framträder nedanför Zip-hålet på fronten och dra Alulådan ut från fronten.

3) Gör små plåtar med hål att skruva ihop 2 CD på höjden mha sidoskruvhålen. (Eller tejpa ihop med tex maskintejp)

4) Böj bort plåt för fästskena som ska hålla bakdelen av Alulådan, så att packet med de 2 CD får plats på hyllan där Alulådan förut suttit.
Ev. får man lägga något under CD-packet, så det får rätt höjd för frontluckorna.

5) Fäst CD-packet mot "hyllan" på nogot vis, typ jätte-slangklämma, stora buntband edyl.

6) Kläm in en lagom stor frigolitbit bakom CD:na mot spänningsdelen så att de är fixerade i djupled. OBS! sätt inte för kylfläkten till spänningsdelen då.

Varning, om du borrar några hål i aluminiet i Macen finns stor risk att spån hamnar på mördande ställen. Sånt bör undvikas eller göras utan moderkort + nogrann rengöring efter !!!

Nu har du den viktigaste förbättringen av senaste G4:an på din gamla G3/G4:a!

1
Bevaka tråden