Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Överklocka iMac DV 400?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nån i Japan har en sida med anvisningar om hur man överklockar olika macar. web page
Är det nån på forumet som har vågat prova och faktiskt lyckats med konststycket? Det skulle ju vara trevligt om det kunde fungera.

Hur mycket tjänar man på att överklocka en iMac 400 till, säg, 500 mhz? Det kan ju knappt vara märkbart, när så mycket mer än processor spelar roll för prestandan. Grafikkort, tex.

Om jag minns rätt så kunde man faktiskt klocka iMacen till 1Ghz.

Så säg att man klockar den till 600, då lär det märkas en skillnad.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-15 12:05

Klocka en iMac till 1 GHz? En av de nya Globe:arna då eller?

Nej, de gamla G3-iMacarna. Nu är jag inte helt säker på om det gick med alla, men jag är helt säker på att det gick med SE-modellen på 400MHz (den gråa).

  • Oregistrerad
  • 2002-12-15 14:47

Okej, klocka till 1GHz går säkert men startar fanskapet då? Om den mirakulöst nog skulle starta så kan den ju inte vara särskilt stabil. CPU:n borde vara toast långt innan 1GHz...

Det skulle vara intressant att höra från någon som faktiskt försökt. Killen i Japan skriver inget om hur länge han har kört sin maskin på respektive Mhz. Inte heller framgår det hur instabil maskinen blir.

skulle förvåna mig om en 400Mhz iMac gick att köra i mer än 450MHz, 500 skulle nog bli instabilt. Jo, den går ju teoretiskt sätt att köra i 1GHz, 10x100MHz.

Det skulle behövas en djävla massa kylning, det är säkert.
Men jag tror nog att 600MHz skulle funka fint, om man nu verkligen inte vill riskera något så är det 500MHz som gäller.

Leta på XLR8 Your Mac, där finns det mer information.

  • Avstängd
  • 2002-12-16 00:24

iMacen har samma design i 350->600Mhz

Nog det jag skulle hålla mig inom om jag nu skulle klocka en. Mera? Ja då behövs nog lite kylning...

  • Avstängd
  • 2002-12-16 00:42

En annan intressant tänkte är, om man skulle kunna höja Busshastigheten till 133Mhz, teoretiskt sätt borde det funka men i praktiken involverar det nog ganska mycket firmwarehackande och sådant jobbigt guck

Är det nån som vet hur man flyttar jumprarna sitter dom fast, krävs det lödning eller är det bara att pillra loss och sätta dom på respektive ny position?

Frågan gäller Imac DV400.

Det är bara att flytta dom i ny position. ( se första länken). Jag hade länken i mina bokmärken länge... Men jag fegade.... Har inte hört om någon som har överklockat sin iMac och kört med den någon längre tid. Det skulle vara intressant att få höra resultatet om någon ville vara försökskanin...

Mvh
Jörgen
(Ja, jag är för feg... har inte råd att bränna någon processor just nu.)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andreas A:
Nån i Japan har en sida med anvisningar om hur man överklockar olika macar. web page
Är det nån på forumet som har vågat prova och faktiskt lyckats med konststycket? Det skulle ju vara trevligt om det kunde fungera.

Hej

jag hadde en imac DV 400 som jag överklockade till 500Mhz (har inte vågat testa med mera Mhz)

men du måste kunna löda små resistorer (små motstånd)

du måste ha en smal lödkolvspets 0,5 mm eller en spetts plus en lödtennsugare Obs (men sug inte in resistorna när du suger)

jag använde förstorings glas och pincet

obs har kopplat en liten fläkt i locket där uppe

sen instalerad X det fungaerde bra

MVH hanibal

[ 18 December 2002, 22:05: Meddelandet ändrat av: hanibal ]

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-12-18 23:29

600MHz borde ge en rejäl prestandaknuff - om det funkar vill säga.

Vart sitter G3:an på denna bilden?

  • Oregistrerad
  • 2002-12-19 09:41

Hur mycket kan man klocka en iMac en rev. B 233. Tror ni att den går att få upp i 300

Var kan man få tag på dessa resistorer?
Clas Olsson??

Låter fläkten mycke, var köpte du den?

Jag kommer att klocka från 400 till 550Mhz och montera en fläkt, sedan se hur det håller jag återkommer med resultat om nån vecka.

[ 19 December 2002, 10:04: Meddelandet ändrat av: Lightning ]

Väntar med spänning på rapporten. Föresten, har du möjlighet att ta några bilder, på t.ex. hur du sätter fast fläkten o.s.v.

Mvh
Jörgen

Jag fick tag på en kille som kommer att hjälpa mig med lödningen.

Jag kommer att ta bilder...

[ 19 December 2002, 10:18: Meddelandet ändrat av: Lightning ]

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-12-19 10:55

Det borde gå att montera en 4cm fläkt på kylflänsen.

Är detta G3:processorn?

  • Oregistrerad
  • 2002-12-19 13:00

Tyvärr så syns inte processorn på bilden eftersom den sitter på andra sidan...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-12-19 13:47
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Lightning:
Var kan man få tag på dessa resistorer?
Clas Olsson??

Låter fläkten mycke, var köpte du den?

Jag kommer att klocka från 400 till 550Mhz och montera en fläkt, sedan se hur det håller jag återkommer med resultat om nån vecka.

www.elfa.se
på classe kan du bara köpa 500st

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-07 16:29
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Lightning:
Jag fick tag på en kille som kommer att hjälpa mig med lödningen.

Jag kommer att ta bilder...

Hur går det med överklockningen? ..lite nyfiken

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-28 12:58

Nån som har provat på att överklocka än?

Klockade en gång en 6100/66 till 80MHz, (dvs +20%) det gick finfint...i en minut. Sen stekte jag den gamla 601-processorn.
Men kul var det att testa!!!

Kylningen är det som är problemet. Får du upp din DV400 till 500 med en extra kylfläns+fläkt så är det väl vackert! Men undrar hur länge det håller?

  • Medlem
  • 2003-02-18 17:50

Hur har det gått med experimenten? Är de´ grillat?

1
Bevaka tråden