Blackberry har noll procent av marknaden

Mobiltillverkaren Blackberry sålde endast 207 000 telefoner förra kvartalet, vilket avrundas till en marknadsandel på noll procent.

Innan lanseringen av Iphone 2007 var kanadensiska #Blackberry en av de mest populära mobilmärkena efter Nokia. En tid efter att Apple gett sig in på marknaden fortsatte Blackberry också att växa, och hade 2009 en marknadsandel på ungefär 20 procent.

Därefter har populariteten i stadig takt minskat, och under fjärde kvartalet 2016 skeppade Blackberry endast 207 000 enheter. Det avrundas till 0,0 procent av marknaden, och är en minskning från samma period föregående år när 906 000 skeppade enheter gav 0,2 procent av marknaden, enligt data från Gartner.

Förra året meddelade Blackberry att man skulle upphöra med egen hårdvarutillverkning för att istället fokusera på mjukvara. Rättigheterna att göra telefoner märkta Blackberry sålde till kinesiska TCL Communication.

Störst på mobilfronten numera är Googles operativsystem Android, som Q4 2016 hade 81,7 procent av marknaden uppdelad på en stor mängd olika tillverkare. Därefter kommer Apple som har 17,9 procent av marknaden med Iphone. Tredjeplatsen innehas av Microsoft vars operativsystem Windows har 0,3 procent.

Kommentarer
6 svar

Verizon-ägda Yahoo lägger ner sin populära nyhetsapp News Digest som sammanfattar och sammanställer de viktigaste nyheterna två gånger om dagen.

Apples avtal med de stora skivbolagen löper snart ut, och teknikjätten vill nu omförhandla med lägre ersättning för musiken.

En andra våg av betaversioner har släppts för Apples system Mac OS, IOS, TV OS och Watch OS.

Apples tidigare IOS-chef Scott Forstall är tillbaka i strålkastarljuset. Computer History Museum har lagt upp en filmad intervju på sin Facebook-sida med anledning av tioårsjubileet av Iphone.

Den tredje generationen av superlätta datorn Macbook med Retina-skärm får en märkbar prestandaförbättring, och lockar med en mycket välkommen förändring av hårdvaran. Jakob Nilsson har testat.

Fulkultur dyker ner i de två första Terminator-filmerna, och utreder massproduktionen av Arnold-liknande mördarrobotar, samt tidsresans logik och konsten att göra en bra actionfilm.