Utvecklare kan snart svara kunder i App Store

Kunder som lämnar arga recensioner av en app i App Store kan snart få bemötande från appens utvecklare.

I #App Store och Mac App Store har kunder alltid kunnat lämna recensioner av en app samt sätta betyg på en femgradig skala. Utvecklarna av appen har däremot inte haft någon möjlighet att svara kunderna, vilket har orsakat en del frustration. I flera fall kan ju feedbacken handla om en begäran om support, eller ett problem som snabbt skulle kunna lösas. Utvecklare har därför länge efterfrågat en möjlighet att kunna kommunicera med sina kunder i App Store.

Med lanseringen av den första betaversionen av IOS 10.3 skriver nu Apple att detta kommer. Det rapporterar 9to5mac, som skriver att funktionen ska finnas på plats när den färdiga versionen av IOS 10.3 släpps.

Utvecklarnas svar kommer att synas offentligt på appens sida i App Store, vilket innebär att en orättvis recension av en app kan bemötas av utvecklaren. Användare kan dock rapportera utvecklare som missbrukar systemet.

Apple motsätter sig Trumps beslut att återkalla stöd för transpersoner i amerikanska skolor.

Ännu ett spel baserat på den tecknade tv-serien Futurama är på gång för mobiler, och enligt seriens skapare Matt Groening kan även några nya avsnitt medfölja.

Samsungs nya mobilprocessor Exynos 9 Series 8895 utlovar hög prestanda med kapacitet för virtuell verklighet och avancerad 3D-grafik.

Företaget Colorwear erbjuder sig att efterbehandla Airpods i upp till 58 olika nyanser.

Sent förra året köpte Fitbit den omtyckta tillverkaren Pebble, och lade ner dess produktion av smarta klockor. Nu avslöjas köpesumman.

Samsungs nya mobiltelefon Galaxy S8 Plus får stöd för trådlös laddning, innehåller bland annat ögonskanner och blir damm- och vattentålig enligt läckta specifikationer.