Strömmande musiktjänster har fler prenumeranter än Netflix

En viktig milstolpe för strömmande musiktjänster har nåtts, då antalet betalande användare nu är fler än för videotjänsten Netflix.

Publiken för strömmande musiktjänster har ökat ordentligt det senaste året, inte minst på grund av att Apple gett sig in på marknaden med sin tjänst #Apple Music. Enligt en rapport från analysföretaget Midia har musiktjänsterna tillsammans 100,4 miljoner betalande användare, baserat på siffror från slutet av 2016.

Det innebär att musiktjänsterna nu för första gången har fler prenumeranter än videotjänsten Netflix som beräknas ha avslutat året med 87,8 miljoner användare, rapporterar Music Business Worldwide. Siffrorna anses vara en milstolpe, och musiktjänster har vuxit med 48 procent från 2015 till 2016. #Netflix har vuxit med 24 procent under samma period.

Med andra videotjänster inräknat blir dock antalet användare fler, då enbart Amazon Prime Video beräknas ha 77 miljoner prenumeranter.

Apple motsätter sig Trumps beslut att återkalla stöd för transpersoner i amerikanska skolor.

Ännu ett spel baserat på den tecknade tv-serien Futurama är på gång för mobiler, och enligt seriens skapare Matt Groening kan även några nya avsnitt medfölja.

Samsungs nya mobilprocessor Exynos 9 Series 8895 utlovar hög prestanda med kapacitet för virtuell verklighet och avancerad 3D-grafik.

Företaget Colorwear erbjuder sig att efterbehandla Airpods i upp till 58 olika nyanser.

Sent förra året köpte Fitbit den omtyckta tillverkaren Pebble, och lade ner dess produktion av smarta klockor. Nu avslöjas köpesumman.

Samsungs nya mobiltelefon Galaxy S8 Plus får stöd för trådlös laddning, innehåller bland annat ögonskanner och blir damm- och vattentålig enligt läckta specifikationer.