App Store slog rekord på nyårsdagen

Kunder köpte appar för över 2 miljarder kronor 1 januari vilket är nytt rekord för Apples App Store.

Nyårsdagen 1 januari 2017 blev den mest välbesökta dagen i App Stores historia, meddelar #Apple i ett pressutskick. Besökare i App Store för IOS, Mac och Apple TV köpte appar för sammanlagt 240 miljoner dollar, motsvarande drygt 2 miljarder kronor. Dagen avslutar en julsäsong som varit det mest inkomstbringande någonsin för App Store, med en försäljning på över 3 miljarder dollar under december månad motsvarande 27 miljarder kronor.

Under 2016 har utvecklare tjänat över 180 miljarder kronor i #App Store, vilket är en ökning med 40 procent jämfört med 2015. Sedan App Store för IOS öppnade 2008 har utvecklare dragit in över 540 miljarder kronor.

En av de mest populära apparna var föga förvånande Super Mario Run, som släpptes i december men ändå hann blir en av de tio mest nedladdade apparna under 2016. Spelet hämtades hem 40 miljoner gånger under bara de fyra första dagarna efter lansering. Apple och Nintendo har dock inte avslöjat hur många av dessa nedladdningar som faktiskt ledde till ett köp, då spelets första banor är gratis.

Andra appar som hör till årets mest populära är Pokémon Go, Prisma, Reigns, Procreate, Lumino City, Sweat with Kayla och Djay Pro.

Kommentarer
1 svar

Enligt nya rapporter kommer Apple att spendera omkring åtta miljarder kronor på eget videomaterial till Apple Music. Upp till tio nya serier ska släppas till tjänsten det kommande året.

Instagram rullar ut en ny – fast gammal och välbeprövad – funktion, nämligen trådade kommentarer.

Den uppdaterade versionen av den tio år gamla guldklimpen Bioshock ska även släppas till Mac-plattformen, och nu har vi även ett konkret datum.

Den skotske författarens verk i bok- och filmformat lär vara bekant för fulkulturella konsumenter, men författaren själv är sannolikt inte lika välkänd.

Nu finns Oneplus 5 att köpa hos svenska återförsäljaren Webhallen. Tidigare har den bara funnits via tillverkarens egna webbsida.

Apple fortsätter att satsa på eget videoinnehåll till Apple Music. Nu har de anställt Matt Cherniss, som tidigare varit chef för WGN America och Tribune Studios.