Krönika: Apple är sig likt, även 2016

Apple har fått hård kritik under året, men är i mångt och mycket fortfarande samma företag som tidigare. På gott och ont.

Varje jul när jag besöker barndomshemmet brukar jag bläddra lite i min samling av gamla Datormagazin som ligger i förrådet. Det är kul och spännande att se hur mycket som förändrats i branschen, men också hur mycket som är sig likt. I tidningen Attack (nummer 8, 1992) läser jag en krönika av eminente chefredaktören Per-Otto Lekare. Den handlar bland annat om att Apple äntligen verkade satsa på hemmamarknaden. Så här skriver Lekare:

"Apple lanserar sina nya datormodeller, hett efterlängtade av hemmaanvändare, men utan den rätta prissättningen. Deras billigaste modell med CD-ROM kostar en bit över 20 000 kronor exklusive moms. Visst är det mycket billigare än deras maskiner kostade för ett år sedan, men frågan är om det räcker för att locka de köpare de hoppas nå med dessa priser. Man får ett fullt likvärdigt system i form av en PC med CD-ROM och ljudkort för ungefär halva priset."

1992 var händelsevis samma år jag själv kom i kontakt med min första Mac. Det lät som ni ser likadant då som nu: Apple är för dyra, och står sig inte prestandamässigt mot en PC. En intressant skillnad är dock att Apple då kritiserades för att inte tidigare ha satsat på hemmamarknaden, och i år är det tvärtom: Apple kritiseras för att inte satsa på proffsen.

Att #Apple får skäll för sina produkter är alltså inte något nytt. Det är snarare regel än undantag. Så var det innan och när Steve Jobs var vd och så kommer det förmodligen vara långt efter att Tim Cook fått en ersättare. Men i år har kanske klagomuren varit mer välbesökt än tidigare, och internets arga röster mer högljudda. Även Apples produktchef Phil Schiller erkände att kritiken mot nya Macbook Pro var mer omfattande än han förutsett.

Är Apple konsumentfientliga?

Även om det mest varit #Macbook Pro som det klagats på har liknande kritik även hörts om andra produktsläpp i år, till exempel de trådlösa lurarna Airpods och Apples flaggskeppsmobil #Iphone 7. Klagan har dock samma ton: produkten är begränsad och för dyr. Vad gäller Iphone handlade de negativa rösterna till största delen om avsaknaden av hörlurskontakt, men också att designen var lik föregående modell. Trots att nästan varenda del av telefonens insida var ny beskylldes den för brist på innovation. Den likartade designen en besvikelse, den borttagna hörlursporten ett hån. Apple har rentav beskyllts för att vara konsumentfientliga.

Jag har full förståelse för de som tycker att Apples produkter och tillbehör är för dyra. Jag har full förståelse för de som inte imponeras av hårdvaran, designen eller funktionaliteten. Det finns inte produkter som passar alla, och tack och lov finns alternativ på marknaden. Men jag har svårare att förstå de som ideligen klagar på att Apple inte längre är innovativa, men samtidigt går i taket så fort något förändras. Det är paradoxen Apple har att leva upp till: ständig förnyelse, men inget ska tas bort eller ändras.

Själv tittar jag på Apple under 2016 och ser mer eller mindre samma företag som jag alltid sett. De är självsäkra (vissa skulle säga arroganta), de är förändringsbenägna (vissa skulle säga "modiga") och de är otroligt principfasta (vissa skulle säga envisa). De är heller inte rädda för att ta betalt (vissa skulle säga giriga). Det finns mycket att gilla med Apple, och mycket att ogilla. I grund och botten är Apple sig likt, och det är inget konsumentfientligt företag. Det är däremot ett företag som tar många av besluten åt konsumenten. Ett företag som tror sig veta bäst.

Ständig förnyelse, men inget ska tas bort eller ändras. Jag har varit tvungen att köpa en eller två adaptrar för att få mina befintliga tillbehör att funka med #USB Type-C. Men marknaden kommer att följa med, och om två år när mer eller mindre allt ansluts med USB Type-C kommer jag inte ens att minnas de hundralappar jag la ut i väntan på det. Så länge tillverkarna fortsätter att fylla sina datorer med USB Type-A, VGA, Displayport och HDMI-anslutningar finns ingen anledning för tillbehörsmakare att investera i licenser för nya bättre portar. Kanske hade disketterna försvunnit tids nog ändå, men att Apple valde att ta bort den med Imac påskyndade processen ordentligt. Och jag är glad för det! Disketter var ett dåligt lagringsmedium, och CD-ROM var nästan lika illa. USB Type-C är en flexibel anslutning överlägsen allt den ersätter.

Detsamma gäller hörlurar. Att Iphone nu saknar hörlurskontakt har fått mig att testa trådlöst på allvar, och jag blir mer såld för varje dag som går. Fördelarna överväger just nu kraftigt de nackdelar som finns, och nackdelarna (främst ljudkvalitet och batteri) kommer att förbättras. Henry Ford har tillskrivits följande citat, även om det inte finns några bevis för att han faktiskt sade det: "Om jag frågat folk vad de ville ha skulle de ha svarat 'en snabbare häst'."

Gammal skåpmat bör kritiseras

Visst har det skett strategiska förändringar sedan Tim Cook tog över rodret, och visst kan och bör vi kritisera vissa av dessa strategier. Den största verkar vara Cooks förkärlek att fortsätta sälja gamla modeller, jämsides med nya. Steve Jobs var notorisk för att pensionera det gamla så snart ett nytt alternativ kom; bästsäljaren Ipod Mini dödades när den var som mest populär för att ge plats åt Ipod Nano. Cook hade förmodligen fortsatt sälja Mini några år till, för marginalernas skull. Och om vi ska kritisera Apple för att inte agera i konsumentens bästa gäller det snarare detta: Att de fortfarande säljer gamla produkter, med jämförelsevis dålig prestanda och funktionalitet till alltjämt höga priser. Macbook Air utan Retina-bildskärm, Imac 4K med långsamma mekaniska hårddiskar. Mac Pro som inte uppdaterats på tre år. Jag kanske inte håller med om alla designbeslut som tagits kring nya Macbook Pro, men datorn återspeglar till stora delar vad Apple prioriterar. Tre år gamla maskiner gör det inte.

Krönikan från 1992 beskrev hur Apple äntligen börjat satsa på hemmamarknaden. Sedan dess har de knappast ändrat sig – det är den vanlige konsumenten som är viktigast för Apple. Detta har definitivt varit sant sedan Steve Jobs återvände 1996. Det som hänt är dock att dessa vanliga blivit fler, och även många tidigare proffsanvändare klarar sig nu gott och väl på hemmamarknadens prestanda. Användarna med mer extrema behov har blivit färre, och (jag är ledsen) mindre prioriterade som ett resultat. Se bara hur Apple skickade med en hörlursadapter i kartongen med Iphone 7, men inte någon adapter alls med Macbook Pro. Iphone 7 är en produkt för de allra flesta, och nästan alla av dem har hörlurar sedan tidigare. De som behöver koppla in sin Macbook Pro i projektorer, externa bildskärmar och nätverksuttag är i en allt högre grad en ovanlig minoritet. I valet mellan vanliga konsumenter och ovanliga konsumenter satsar Apple som vanligt på majoriteten.

Det återstår att se om det alls finns nya modeller av Mac Pro i framtiden. Om denna symbol för extremanvändaren läggs ner kommer det dock inte vara ett tecken på nya prioriteringar för Apple, utan snarare det logiska slutresultatet av prioriteringar som gällt i många år. Kanske kommer Apple klippa den stationära proffsdatorn, precis som de klippte diskettläsaren, CD-läsaren och nätverksporten. Oavsett vad Apple hittar på nästa år (jag har några önskemål) lär det att mötas av samma kritik som alltid. Och vissa av de som klagar kommer att ha tappat något de behövde, medan andra kommer få precis det de vill ha. Apple är inte konsumentfientliga. Men de kan inte vara allt för alla, och de har sedan länge en tydlig bild av vad de vill vara.

Låt oss slutligen heller inte glömma hur Apple stod på sig i striden mot den amerikanska polismyndigheten FBI i början av året. En strid Apple hade en hel del att förlora på, och mycket lite att vinna vad gäller PR. Apple var fullt beredda att gå till högsta domstolen i kampen för att skydda sina kunders data. Det är inte konsumentfientligt, utan raka motsatsen. Det är intressant och ovanligt att se ett så stort och framgångsrikt företag som Apple vara troget sina principer. Vi håller kanske inte alltid med Apple i deras beslut – ibland retar företaget verkligen gallfeber på mig. Men hur många val jag än själv hade gjort annorlunda har Apple fortfarande något jag beundrar djupt, nämligen integritet.

Kommentarer
14 svar

Den olycksdrabbade telefonen Note 7 är uppenbarligen saknad av många användare, och Samsung uppges nu planera en begränsad återkomst i hemlandet Sydkorea.

Apple fortsätter att satsa på rörlig bild för att locka fler till musiktjänsten Apple Music, och nu det senaste som fått premiär är en hiphop-dokumentär.

App Store blir en allt viktigare inkomstkälla för Apple, och bara under första halvan av detta år har butiken dragit in mer pengar än hela företaget gjorde för tio år sedan.

Med Honor 9 vill det Huawei-ägda mobilmärket bli nummer ett bland Europas unga konsumenter, och detta ska göras med dubbla kameralinser och blankpolerade färger.

Apple köper upp Sensomotoric Instruments och får därmed teknik för ögonspårning. Tekniken innefattar både virtuell och förstärkt verklighet.

Den europeiska kommissionen dömer Google till rekordböter och ålägger bolaget att ändra sina sökalgoritmer för att inte missgynna konkurrerande tjänster.