Intervju

Kano vill lära alla att programmera

Med den modulära datorn Kano kan vem som helst lära sig att skruva ihop sin egen hårdvara för ett flertal olika användningsområden. Med Kano Code går det också att lära sig grundläggande programmering. 99mac har pratat med Tommy Säl, som arbetar på Kickstarter-succén.

Syftet med datorpaketet #Kano är att hjälpa människor i alla åldrar att själv bygga ihop en dator, och lära sig grundläggande programmering. Liksom många andra satsningar numera började Kano sin existens som ett framgångsrikt projekt på Kickstarter, där över 1,5 miljoner dollar samlades in (motsvarande 14 miljoner kronor) för att få igång massproduktionen av datorpaketet.

Den första prototypen byggde på enkortsdatorn #Raspberry Pi, och vanliga komponenter som kunde köpas i butik. Kano skapade dock sitt eget operativsystem för Raspberry Pi, och en modulär design där olika komponenter kunde kombineras på ett sätt liknande Lego-bitar. Beroende på vilka komponenter som används går det alltså att bygga allt från larmsystem till musikinstrument och spelmaskiner. De senaste modulerna från Kano erbjuder bland annat kamera och högtalare som kan byggas ihop med datorn. Tillsammans med nätverktyget Kano Code som är gratis och går att komma åt från vilken webbläsare som helst, kan Kano lära vem som helst att programmera.

Bakom Kano står designern Alex Klein, investeraren Saul Klein och entrepenören Yonatan Raz-Fridman. Idag är dock fler personer inblandade i Kano, och en av dem är svenske Tommy Säl som är företagets Lead Designer. 99mac bad Tommy att svara på några frågor om hans arbete på Kano, och hur företaget kan bidra till att göra datorkunskaper tillgängliga för alla.

Hur kom du i kontakt med Kano och hur började det samarbetet? Hittade du Kano eller var det Kano som hittade dig?

– För över 3 år sen frilansade jag som designer och illustratör, och en dag hörde Alex Klein (Cofounder och CEO) av sig och undrade om jag kunde formge ett antal sidor ur en bok.

Den boken visade sig sen vara det första utkastet av Kano’s Computer Book, och några månader senare var jag i London och fick chansen att stanna – vilket jag gladeligen gjorde! 

Hur började ditt eget intresse för kodande och teknik?

– Ett intresse för bild tog mig till Photoshop, som drog mig vidare till Dreamweaver och ett flertal försök att förstå mig på HTML och CSS. Att kunna realisera idéer inom loppet av timmar var fantastiskt, och något helt nytt. Det var över 10 år sen och jag använder fortfarande Photoshop på daglig basis, med tricks jag upptäckte då.

Varför har Sverige blivit så framträdande när det gäller spel och mjukvara. Vad finns det för förklaringar som du ser?

– Bra utbildning kombinerat med generösa vintrar inomhus – perfekta förutsättningar för innovation!

Användandet av datorer är mer utbrett än någonsin idag, och barn använder maskinerna allt tidigare. Men en Iphone kan inte öppnas, och vanliga datorer går också i den riktningen. På vilket sätt är det viktigt att kunna "mecka" med utrustningen?

– Att kunna öppna upp och röra vid portar och processorer är viktigt för att förstå relationen mellan hårdvara och mjukvara: att den ena inte funkar utan den andra. Det är något som tyvärr går förlorat med låsta datorer bakom safirglas. 

Hur ser du på själva programmeringens roll i framtidens samhälle? Hur viktigt kommer det vara att själv kunna koda? Appar och utrustningen blir ju trots allt enklare och enklare att använda.

– Att förstå sig på kod och hur det är grunden i alla digitala system i vår omgivning, är också att förstå hur man kan påverka och förbättra den. Skolan lär oss hur vi ska navigera samhället, och nu måste vi lära oss att förstå den digitala motsvarigheten. 

På vilket sätt är Kano Code ett "demokratiprojekt" som ni kallar det?

– Kano Code är vår plattform for programmering av appar och kontroll av hårdvara. Den är gratis, tillgänglig via din webbläsare och på flera språk – för alla, överallt. Prova själv på apps.kano.me!

På vilket sätt kan det här få fler tjejer och kvinnor att vilja lära sig programmera?

– Våra kits är inte direkt riktade mot just den här målgruppen, men vi jobbar aktivt med organisationer och institutioner för att diversifiera den nuvarande teknik- och kodarscenen. Vi samarbetar till exempel med GirlsWhoCode, She++ och Theirworld. Makerrörelsen är för alla!

Vad har projektet med Kano fått för respons från yngre användare? Är det någon särskild upplevelse du vill lyfta fram gällande hur projektet har mottagits?

– Min favorit bland alla historier vi hört är hur ett av våra kit startade ett intresse för teknik hos en flicka i Australien, som i sin tur ledde till medlemskap i en datorklubb. Hon pluggar nu programmering med årskullar över sin egen, och det sista vi hörde var att hon vunnit en lokal kodartävling.

 
Vad är de närmaste planerna för projektet?

– Att leverera våra Kickstarter-löften: en kamera, högtalare och ljusdisplay du bygger och hackar!

Den olycksdrabbade telefonen Note 7 är uppenbarligen saknad av många användare, och Samsung uppges nu planera en begränsad återkomst i hemlandet Sydkorea.

Apple fortsätter att satsa på rörlig bild för att locka fler till musiktjänsten Apple Music, och nu det senaste som fått premiär är en hiphop-dokumentär.

App Store blir en allt viktigare inkomstkälla för Apple, och bara under första halvan av detta år har butiken dragit in mer pengar än hela företaget gjorde för tio år sedan.

Med Honor 9 vill det Huawei-ägda mobilmärket bli nummer ett bland Europas unga konsumenter, och detta ska göras med dubbla kameralinser och blankpolerade färger.

Apple köper upp Sensomotoric Instruments och får därmed teknik för ögonspårning. Tekniken innefattar både virtuell och förstärkt verklighet.

Den europeiska kommissionen dömer Google till rekordböter och ålägger bolaget att ändra sina sökalgoritmer för att inte missgynna konkurrerande tjänster.