Jultips: bli Nintendo-social med Miitomo

Med den sociala appen Miitomo kan du dela din julglädje med andra Nintendo-fantaster, och dessutom samla på dig rabatter på digitala Nintendo-köp.

Nästa vecka, den 15 december, släpper #Nintendo sitt första spel med ikonen Mario på Apples IOS-plattform. Super Mario Run ska låta dig springa, hoppa och samla mynt enligt seriens beprövade koncept fast styrd via en tryckkänslig skärm istället för spelkontroller.

Du som äger och spelar spel på Nintendos egna konsoler känner kanske till att dessa kopplas till företagets online-plattform där du via ditt konto kan köpa spel och ladda ner olika typer av digitalt innehåll. Tidigare i år lanserade Nintendo dessutom onlinetjänsten My Nintendo där du kan logga in för att samla poäng som sedan kan användas till bland annat rabatter på digitala spelköp.

Än mer nyligen lanserade Nintendo dessutom den sociala appen och tjänsten Miitomo för IOS och Android. Som namnet antyder är det en tjänst där du via din digitala avatar, som kallas Mii:s, kan interagera med andra spelare, svara på frågor, utsmycka ditt virtuella vardagsrum och din Mii, med mera. Genom att svara på frågor, ägna dig åt småspel och logga in dagligen samlar du på dig poäng som sedan kan användas för att få rabatter på spel i Nintendos digitala affär på konsolerna.

Om lanseringen av Super Mario Run bara är första skottet i en bredare satsning på mobila plattformar kanske ett tidigt engagemang i Miitomo kan ge dig trevliga fördelar och rabatter i framtida mobila Nintendo-titlar.

Efter en tids vardagsanvändning kan 99mac konstatera att Apples nya grundmodell av Ipad levererar stort när det gäller batteritid, men den överraskar inte.

Stockholms landsting har slagit fast att digitala tjänster ska vara en garanterad möjlighet hos alla vårdgivare i länet framöver.

Svenska Spotify köper upp ännu ett företag, nämligen Niland som utvecklar AI-teknik för musikrekommendationer och sökning.

Bilder på vad som påstås vara gjutformar för Apples kommande Iphone-modeller har dykt upp på den kinesiska mikrobloggen Weibo.

Apples förlängda garantiprogram för grafikproblem som drabbat Macbook Pro från 2011 gäller inte längre, meddelar företaget.

Macstories fantiserar om ny funktionalitet till Ipad i en tre minuter lång konceptvideo för IOS 11.