Kinas Echo-utmanare heter Linglong Dingdong

Kina har ännu inte fått tillgång till smarta hemmet-assistenter som Amazon Echo, men nu har ett inhemskt företag lanserat en konkurrerande produkt som talar kinesiska.

Trenden med röststyrda digitala assistenter i hemmet fortsätter, och även om branschen just nu domineras av Amazon Echo med assistenten Alexa kommer snart Google Home att utmana. Den globala lanseringen av dessa produkter har dock varit begränsad, och varken Amazons eller Googles lösningar talar i dagsläget kinesiska. Det gör däremot produkten Dingdong från det Beijing-baserade företaget Linglong.

Kina är en snabbt växande marknad för all möjlig hemelektronik, och smarta hemassistenter är inget undantag. Enligt Wired kan det smarta hemmet omsätta närmare 23 miljarder dollar i Kina redan 2018, motsvarande 210 miljarder kronor. Linglong vill nu etablera sig som en storspelare på den marknaden.

Dingdong kostar motsvarande 118 dollar (ungefär 1 000 kronor) och erbjuder funktionalitet motsvarande Amazon Echo. Det innebär ständig internetuppkoppling, förmågan att svara på röstkommandon och söka svaret på frågor, hantera kalendrar och spela upp musik. Enheten är cirka 24 centimeter hög och finns i färgerna vit, svart, röd och lila. Dindong säljs i två versioner för språken mandarin respektive kantonesiska.

Skriven av Jakob Nilsson
Kommentarer
1 svar

Spotify arbetar på sin första egna hårdvaruprodukt i form av en uppkopplad enhet, enligt en jobbannons på företagets webbplats.

Samsung är nöjda med intresset kring Galaxy S8, och meddelar att förhandsbokningarna varit "de bästa någonsin".

Apple har rekryterat ytterligare en profilerad VR-expert, nämligen Jeff Norris som tidigare arbetat på NASA med projekt kring virtuell och förstärkt verklighet för astronauter.

Premiären för Apples programserie Carpool Karaoke senareläggs och kommer längre fram i år.

Bristande tillgång på komponenter kan skjuta fram produktionen av Apples nästa Iphone till oktober eller november.

Uber samlade information från kunders Iphone-enheter, och försökte dölja detta från Apple enligt en artikel i New York Times.