Quick Charge 4.0 kan skrotas av Google

En uppgradering av Qualcomms teknik för snabbladdning av telefoner är på väg, men Googles satsning på USB Type-C-standarden kan lägga krokben för detta.

Utvecklingen av batteriteknik har varit avsomnad under det senaste årtiondet, men ett område som har utvecklats är hur snabbt dagens batterier kan laddas från noll till hundra. Den mest använda av dessa tekniker är onekligen Qualcomms Quick Charge-teknik som används i företagets Snapdragon-kretsar.

Nästa generation av tekniken, Quick Charge 4.0, ska enligt rapporter vara på gång. Dagens Quick Charge 3.0-teknik kan nå en maximal strömmatning på 18 watt, medan konkurrerande lösningar som Huawei Super Charge når hela 22,5 watt. Det ryktas om att Qualcomm Quick Charge 4.0 tillsammans med kretsen Snapdragon 830 ska kunna laddas med en total strömstyrka på 28 watt. Som referens stöder USB Type-C som standard strömstyrkor om 15 watt. Detta bör leda till snabba laddningstider förutsatt att det sker under kontrollerade former.

Quick Charge 4.0 ska vara utrustad med en funktion som sannolikt låter väldigt tilltalande med Samsungs Note 7-problematik i backspegeln. Intelligent Negotiation for Optimum Voltage (INOV [PDF]) anpassar laddningen efter mottagande enhets behov och tillstånd. Om batteriet i mottagande enhet börjar bli varmt minskar INOV strömstyrkan som matas.

Detta låter som en vettig teknik, men det är inte säkert att vi någonsin kommer få sätta tänderna i den. Google verkar nämligen vara helt inställda på att USB Power Delivery, eller USB-PD, ska bli den rådande standarden för batteriladdning på Android-marknaden. USB-PD är en del av USB Type-C-standarden som bland annat tillåter betydligt högre strömtillförsel, upp till 100 watt, och anpassning av strömmatningen till målenheten.

Problemet uppstår när en mobiltelefon som använder Quick Charge 4.0 över USB Type-C inte kan snabbladdas via en dator som använder USB-PD över USB Type-C. Google verkar mena allvar och har redan uppdaterat riktlinjerna för kompatibilitet med Android-plattformen till att specificera just snabbladdning via USB-PD. I dokumentationen för Android 7.0 står följande definierat:

Vi rekommenderar STARKT att USB Type-C-enheter inte stöder slutna laddningstekniker som modifierar vbus-voltnivåerna bortom standardgränserna, eller på annat sätt modifierar laddningstekniken på ett sätt som gör den inkompatibel med USB-standardens laddningsmetoder. För närvarande beskrivs detta som en rekommendation, men i framtida versioner av Android kan vi kräva att alla USB Type-C-enheter måste stöda USB-standardens laddningsmetoder.

Google rekommenderar alltså endast att företag satsar på laddning via USB-PD just nu, men formuleringen i kompatibilitetsdokumentet är en klar fingervisning om att företag inte bör satsa på slutna laddningstekniker om de vill fortsätta utveckla produkter baserade på Android-plattformen i framtiden.

Kommentarer
9 svar

Datorspelen Portal och Portal 2 har blivit kända bland annat för sina stämingsfulla avslutningslåtar, och här kommer ännu mer musik inspirerad av Portal.

Med den modulära datorn Kano kan vem som helst lära sig att skruva ihop sin egen hårdvara för ett flertal olika användningsområden. Med Kano Code går det också att lära sig grundläggande programmering. 99mac har pratat med Tommy Säl, som arbetar på Kickstarter-succén.

Super Mario Run släpps nästa vecka, och väntas bli ohyggligt populärt. Nu avslöjas dock att spelet kräver uppkoppling mot internet för att fungera.

Läs för dina barn eller själv en ordentlig julsaga i interaktiv form på Ipad, Iphone eller Android när Snobbens ägare Charlie Brown letar julens mening.

Bakom lucka nio i Geeks Julkalender döljer sig både ett fint erbjudande på tangentbordet G610 Orion Red från Logitech, och en tävling där du kan vinna tangentbordet, spelmus och andra tillbehör.

Nintendos USA-chef Reggie Fils-Aime säger att IOS-spelet Super Mario Run inte kommer att dyka upp på den kommande konsolen Nintendo Switch, men en version för Apple TV kan inte uteslutas.