Testkör Touch Bar med Ipad-app

För den som inte har möjlighet att köpa Apples bärbara datorer med Touch Bar-pekremsan går det att testköra funktionen med en Ipad-app.

Har du nyligen investerat i en ny #Macbook, eller tycker helt enkelt att de nya #Macbook Pro-modellerna är för dyra? Är du sugen på att ändå testa pekremsan Touch Bar finns det ett alternativ som innefattar din befintliga Macbook, en #Ipad samt en app.

Den enklaste, men inte fullt lika roliga, metoden för att uppleva detta är att ladda ner en applikation för Mac OS som kallas #Touch Bar Demo App. Denna laddas ner från Github och installeras som ett vanligt program på din dator. När applikationen är installerad aktiverar du Touch Bar-menyn genom att hålla funktionsknappen (FN) nedtryckt varpå du kan bläddra genom Touch Bar-gränssnittet med pekplattan eller piltangenterna. Det som krävs för att installera applikationen är att datorn kör Mac OS Sierra 10.12.1 build 16B2657.

Detta låter dig dock inte använda dina fingrar för att trycka och svepa dig igenom gränssnittet, och det är dessutom inte separat från övriga gränssnitt på skärmen. Vill du testa en lösning som ligger lite närmare vad Macbook Pro-datorerna erbjuder kan du på samma Github-sida ladda ner projektet Touchbar.xcodeproj som låter dig testa funktionen på en Ipad.

Med en Ipad ansluten till datorn via en USB-sladd kan Touch Bar-gränssnittet visas på och användas i Ipad-appen. Tyvärr är det inte helt självklart att få appen att köras på din Ipad. Först måste du ladda ner Xcode-projektet från Github, kompilera detta för IOS och testköra det på en IOS-enhet som är ansluten som utvecklarenhet.

Proceduren för att installera och få igång projektet beskrivs på följande vis på projektsidan.

Se till att du har installerat den senaste versionen av Mac OS Sierra (10.12.1 build 16B2657), vilken lägger till stöd för Touch Bar i Mac OS. Build 16B2555 saknar stöd för Touch Bar, och därmed även stöd för denna lösning.

Hämta den senaste ZIP-filen från versionsförrådet och placera den uppackade appen i din program-mapp.

Du bygger IOS-appen genom att öppna TouchBar.xcodeproj, ansluter din IOS-enhet, väljer sedan TouchBarClient och sedan din Ipad som målenhet.

Precis som på Macbook Pro-datorerna anpassar sig innehållet i appen efter vilka applikationer som är aktiva på din dator. Det här är kanske inte den smidigaste eller mest användbara metoden för att få testa på Touch Bar med din befintliga hårdvara, men för den som inte räds att kavla upp de digitala skjortärmarna är det dock ett alternativ i väntan på den äkta varan.

Datorspelen Portal och Portal 2 har blivit kända bland annat för sina stämingsfulla avslutningslåtar, och här kommer ännu mer musik inspirerad av Portal.

Med den modulära datorn Kano kan vem som helst lära sig att skruva ihop sin egen hårdvara för ett flertal olika användningsområden. Med Kano Code går det också att lära sig grundläggande programmering. 99mac har pratat med Tommy Säl, som arbetar på Kickstarter-succén.

Super Mario Run släpps nästa vecka, och väntas bli ohyggligt populärt. Nu avslöjas dock att spelet kräver uppkoppling mot internet för att fungera.

Läs för dina barn eller själv en ordentlig julsaga i interaktiv form på Ipad, Iphone eller Android när Snobbens ägare Charlie Brown letar julens mening.

Bakom lucka nio i Geeks Julkalender döljer sig både ett fint erbjudande på tangentbordet G610 Orion Red från Logitech, och en tävling där du kan vinna tangentbordet, spelmus och andra tillbehör.

Nintendos USA-chef Reggie Fils-Aime säger att IOS-spelet Super Mario Run inte kommer att dyka upp på den kommande konsolen Nintendo Switch, men en version för Apple TV kan inte uteslutas.