Test: Swift Playgrounds

99mac testar Swift Playgrounds, Apples senaste satsning på utbildning inom programmering.

För några veckor sedan lanserades Apples senaste utbildningssatsning Swift Playgrounds för Ipad. Playgrounds säger sig vara en app där barn, ungdomar och vuxna kan lära sig koda på ett pedagogiskt och lekfullt sätt. Enligt Apple kan också Swift Playgrounds vara användbart för mer erfarna programmerare, för att förverkliga idéer.

Jag är själv utvecklare till yrket, och känner jag mig inte som den primära målgruppen för Swift Playgrounds. För att testa har jag därför satt vår Ipad i händerna på min familj; min digitalt bevandrade 5-årige son Oskar och min fru Anna som jobbar i byggbranschen. Jag kommer dock också själv att prova på, för att se om även personer med kunskaper om programmering har något att hämta.

Appen
Själva appen är lite som ett spel, där man ska styra en liten filur vid namn Byte som ska utföra uppgifter i en animerad 3D-värld. Utbildningsmomentet ligger i att styrningen sker med hjälp av kommandon i Swift-kod.

I första utmaningen har man tillgång till två kommandon, moveForward() som säger åt Byte att gå ett steg framåt, samt collectGem() som ber Byte plocka upp en ädelsten. Senare tillkommer fler kommandon, och man får även skriva egna funktioner som kombinerar kommandon för att få mer effektiv och läsbar kod.

Man skriver instruktionerna först, och när man tycker att man är klar så kör man programmet för att se resultatet. Om det blir fel så är det bara att försöka igen. Det finns ingen tidtagning eller något poängsystem, utan man gör allt i sin takt utan prestationskrav.

Poängen med de tidiga övningarna är att man ska lära sig att ge exakta instruktioner i rätt ordning, annars blir det fel. Och det är ju en grundläggande insikt inom programmering; en dator gör exakt som man säger, den kan inte lista ut vad man egentligen menade om man gör fel.

Själva kodandet kan utföras med tangentbordet som vanligt, eller genom att använda snabbvalsknappar som fyller i namnen på tillgängliga kommandon i kodrutan. Det är praktiskt om man inte är så snabb på att skriva.

Femåringen
Som så många andra femåringar har Oskar god vana av att hantera en Ipad. Han har tidigare fått spela Lego Mindstorms Fix The Factory på min telefon med viss behållning, så när jag berättade för honom om Swift Playgrounds så var han ivrig att få testa. ”Ska vi programmera efter maten?” blev frågan ett par kvällar tills ett lämpligt tillfälle uppstod.

Oskar löste de första uppgifterna galant. Att gå framåt, svänga och plocka ädelstenar i rätt tid gick utmärkt. Han kan inte läsa så bra än, framför allt inte på engelska, men han lärde sig snabbt att känna igen orden på snabbvalsknapparna.

Varje ny uppgift antogs med entusiasm, och efter lite ljudligt tänkande, planerande och kodande tryckte han på Kör-knappen. Det gick inte att ta miste på spänningen under Bytes promenad och glädjen vid ett lyckat uppdrag, så konceptet verkar fungera väl.

En bit in i spelet kommer man in på att skriva och använda egna funktioner, och där blev det lite för svårt för femåringen. Jag fick lösa uppgifterna själv, men Oskar satt bredvid och tittade intresserat ett tag till medan jag försökte förklara hur det fungerade.

Sammanfattningsvis kan jag konstatera att upplägget passar bra för barn, men säkert bättre för lite större barn som läser och skriver hyfsat obehindrat. Jag tror att åtminstone lite mindre barn lär sig saker bäst när de inte vet själva att de lär sig. Då är lekfulla metoder som Swift Playgrounds ett ypperligt redskap.

Apple själva rekommenderar appen för alla från 12 till 112 år, men uppenbarligen kan även mindre barn få ut glädje och kanske lite programmeringsinsikter ur den.

En vuxen icke-programmerare
Nästa testoffer var min fru Anna. Hennes tidigare koderfarenhet är begränsad till några html-sidor under 90-talet, så här finns mycket att lära!

Här passade vi på att ge Oskar chansen att visa vad han lärt sig. Han fick helt enkelt visa mamma hur man gör under de inledande utmaningarna och förklara konceptet, en uppgift han antog stolt.

Därefter satt Anna i ungefär en timme och löste uppgifter. En enda gång ledde en tankevurpa till en surmulen Byte. En uppgift lyckades hon rent av lösa på ett smartare sätt än jag själv.

Annas intresse för programmering är väl fortfarande inte direkt på topp, men hon tyckte ändå det var ett kul sätt att lära sig. Åtminstone grunderna; kreativ som hon är skulle hon hellre fördjupa sig mer genom att koda efter eget huvud istället för att lösa fördefinierade problem.

Utvecklaren
Om man redan kan programmera, är då Swift Playgrounds helt meningslöst? Nja, det skulle jag inte påstå. För mig är programmering ett hantverk, och som med alla andra hantverk kan man inte bli fullärd. Det finns alltid något nytt att lära sig, nya insikter att komma till.

Även om man redan kan allt för att lösa de relativt enkla uppgifterna i Playgrounds så finns det ett värde i att utföra uppgifter man redan kan. Av samma anledning som en duktig gitarrist tränar ackord, eller ett fotbollsproffs tränar dribbling; de enkla momenten ska sitta i ryggmärgen.

Ju mindre man behöver tänka på det enkla i skarpt läge, desto mer energi kan man lägga på det unika problemet. Precis som med gitarrspelning och fotboll så blir man bättre på att koda genom att nöta enkla problem. Det är här Playgrounds kommer in i bilden.

Slutsats
Många som vill lära sig programmera nu för tiden har apputveckling i siktet. Apple har väldigt omfattande och bra dokumentation som går att ta till sig även om man inte har kodat för IOS tidigare, men de förutsätter en viss nivå av programmeringskunskaper. Kunskaper du kan få med hjälp av Playgrounds.

En annan fördel med Playgrounds är att du kommer igång direkt med språket #Swift som ju är det nya standardspråket för IOS-utveckling. Nä du väl har lärt dig programmeringstänket så är det lätt att lära sig andra språk för andra sammanhang.

Den enda egentliga nackdelen med Playgrounds jag kan se för svenskt vidkommande är att den i skrivande stund bara finns på engelska. Det är möjligt att det ändras med en kommande uppdatering, men fram till dess får de flesta av våra yngre förmågor förlita sig till tolkhjälp från en vuxen.

Fördelar
+ Förutsätter inga förkunskaper inom programmering
+ Lämplig för alla åldrar och kunskapsnivåer
+ Gratis!

Nackdelar
- Finns bara för Ipad
- Finns inte på svenska

Namn
Swift Playgrounds
Plattform
IOS
Utvecklare
ITUNES
Version
1.0
Pris
Gratis
Krav
Kräver IOS 10.0 eller senare. Kompatibel med Ipad Air, Ipad Air Wi-Fi + Cellular, Ipad mini 2, Ipad mini 2 Wi-Fi + Cellular, Ipad Air 2, Ipad Air 2 Wi-Fi + Cellular, Ipad mini 3, Ipad mini 3 Wi-Fi + Cellular, Ipad mini 4, Ipad mini 4 Wi-Fi + Cellular, Ipad Pro 12,9 tum, Ipad Pro 12,9 tum Wi-Fi + Cellular, Ipad Pro 9,7 tum och Ipad Pro 9,7 tum Wi-Fi + Cellular.
Språk
Engelska
Skriven av Markus Wiik
Gör telefonen till en livräddare

Skaffa dig ett medicinskt ID

IOS innehåller en enkel funktion som kan rädda ditt liv. Har du inte redan aktiverat och fyllt i ditt medicinska ID berättar vi hur du gör här.

Är du nyfiken på skärmen på nya Ipad Pro? Läs då vidare för nu har vår expert Thomas Ytterberg undersökt den noga. Ida har dessutom testat batteriet.

Google kommer inte längre att söka igenom inboxen i Gmail för att bättre kunna rikta annonser.

Apples kommande superdator Imac Pro kan få både Intels serverklassade Purley-processorer innanför skalet, och stöd för Touch ID.

För 20 år sedan släpptes den första boken om Harry Potter, Facebook firar detta genom att föra in lite magi i appen.

Amanda, Andreas och Ida pratar om ljudbokstjänster, Ipad Pro och One Plus 5, en mobil som lånar friskt från Apple.