Lunarstorm firar 20 år

För 20 år sedan föddes Lunarstorm, och nu firas den sociala plattformen med en nostalgispäckad kryssning, en bok och en nystartad version.

Är begrepp som krypin, flaskpost och snuttiga besökare bekant? Får du specifika associationer när någon skriver *kjamiz* till dig? Då hade du förmodligen ett konto på den svenska sociala plattformen #Lunarstorm någon gång mellan år 1996 och 2010.

Lunarstorm var länge Sveriges största sociala nätplattform, och hade 1,2 miljoner medlemmar som mest. Med sin intressanta design med färgval i orange och turkos samt ett egendomligt språkbruk lockade Lunarstorm Sveriges ungdomar. I mars 2008 hade sajten en halv miljon unika besökare per vecka.

Lunarstorm hette från början Stajlplejs och grundades av Rickard "Rick" Eriksson. Det var en av världens första webbcommunityn, och Stajlplejs samlade som mest 40 000 användare enligt Internetmuseum. Den 1 januari 2000 nystartade sajten som Lunarstorm, döpt efter Rick Erikssons flickvän, vars användarnamn var Lunarstorm.

Lunarstorm lades ned 2010, framförallt som ett resultat av konkurrensen från Facebook som gjort sitt intåg i Sverige. Inför 20-årsjubileet erbjuds dock rika möjligheter att återigen uppleva Lunarstorm. Skaparna av sajten anordnade i helgen en kryssning, och även en bok är på gång skriven av grundaren Rick Eriksson. Material filmas också till en tv-dokumentär. Slutligen har en nostalgiversion av Lunarstorm startat på nytt.

Tillverkaren Lenovo Moto släppte ingen ny smart klocka under 2016, och har heller ingen planerad inför nästa år.

Tsuro är en klassiker bland brädspel, och IOS-versionen lever upp till sin fysiska förlaga. Det är ett perfekt tidsfördriv för familjen i väntan på julklapparna.

Geeks Julkalender fortsätter, och när femte luckan öppnas avslöjas ett förmånligt erbjudande från HP innehållande en bärbar speldator, mus och hörlurar.

Apple ger nu en utförligare förklaring till varför vissa Iphone 6S-enheter plötsligt stänger av sig.

Apple skriver i ett brev till en amerikansk myndighet att företaget satsar på framtiden för transporter genom maskininlärning och automatisering.

Redaktionen tänder det andra ljuset, provar julmust och högtalare, busar med kollegorna och så kommer det julkort.