Facebook populäraste plattformen bland svenskar

Internetstiftelsen i Sverige (IIS) har publicerat ny statistik om sociala medier. Vi använder sociala medier i genomsnitt 7 timmar i veckan och Facebook är populärast.

Varje år släpper Internetstiftelsen i Sverige (IIS) en rapport om svenskars internetvanor och nu är det dags igen, precis som förra året har de valt att publicera ett utdrag om sociala medier före huvudrapporten.

Användningen av sociala medier har ökat generellt. Den enda tjänsten som svenskar använder mindre än föregående år är Twitter. Det är också första gången någonsin som en social plattform i undersökningen har minskat. Personer som använder Twitter någon gång ibland har minskar från 22 procent till 18 procent. Endast 6 procent använder Twitter dagligen. Den vanligaste twitteranvändaren är en man i åldern 16 till 35.

Hela 77 procent av svenska befolkningen använder sociala medier och 58 procent är dagligen inne på sociala medier. Kvinnor använder i genomsnitt sociala medier mer än män. Gemene svensk lägger i genomsnitt 7,1 procent på sociala medier i veckan, men gruppen kvinnor i åldern 16-25 är de som är mest aktiva och spenderar 12 timmar i veckan på sociala medier. De som använder sociala medier minst är kvinnor över 76 år.

Facebook är populärast, förutom hos unga kvinnor som använder Snapchat något mer än Facebook. Nya tjänster som mätts i undersökningen är gruppchattsklienten Kik och den sociala nyhetssidan Reddit. 10 procent använder någon gång Kik och det är betydligt fler män än kvinnor som hänger på Reddit, 14 procent kontra 2 procent.

Skriven av Amanda Reventlid
Kommentarer
3 svar

Förra året köptes Withings upp av Nokia, och nu kommer företagets smarta hälsoprodukter att få Nokias namn och varumärke.

99mac:s utsända reporter Andreas Eklöv berättar om nyheterna som presenterats på Mobile World Congress.

Sonys konferens under MWC 2017 fokuserade på trådlösa hörlurar, koncepttekniker för framtiden och en ny smartphone.

Huaweis nya smartklocka utlovar god batteritid och ett antal nya funktioner samt det nya operativsystemet Android Wear 2.0.

Som väntat presenterade Huawei en ny flaggskeppstelefon i ett stort antal färger och utföranden.

Märkesägaren TCL satsar på en Blackberry-telefon med klassiskt tangentbord bestående av fysiska knappar.