Apple: "Vi har inga planer på att köpa Tidal"

Apple har inga planer på att köpa konkurrenten Tidal, enligt Jimmy Iovine som är frontfigur för Apple Music.

I juli cirkulerade rykten om att Apple förde diskussioner om att köpa upp den konkurrerande musiktjänsten #Tidal. Nu har Apple Music-chefen Jimmy Iovine uttalat sig till Buzzfeed för att sätta stopp för uppgifterna. Enligt Iovine har Apple inga planer på att köpa Tidal, han säger:

– Vi kör verkligen vårt eget race. Vi är inte ute efter att köpa någon strömmande musiktjänst.

Nyligen rapporterade både Apple Music och konkurrenten Spotify att de vuxit stort vad gäller betalande användare. För Apples tjänst var siffrorna 17 miljoner, och för Spotify hela 40 miljoner betalande, och över 100 miljoner totalt sett. Tidal å sin sida har enligt egen uppgift runt 4,2 miljoner användare.

Tidals moderföretag Aspiro AB förvärvades av artisten Jay Z i mars förra våren, och nylanserades med kända artister som Madonna, Beyoncé och Daft Punk i framträdande roller. Sedan dess har det gått flera rykten att Tidal letar en ny köpare, förutom Apple har det bland annat rapporterats att Samsung är intresserade.

Skriven av Jakob Nilsson

1984 var det inte alla som var med på tekniktåget, till exempel inte programledaren för TV-programmet Dokument Utifrån.

Ett tidigare avsomnat Apple-projekt om Swish-liknande överföringar från konsument till konsument kan ha väckts till liv igen.

Under ett event i New York har Acer presenterat nya bärbara datorer och en hälsofokuserad smart klocka.

Det råder sannerligen ingen brist på läckra koncept för hur Apples produkter skulle kunna se ut, och det senaste konceptet gäller Macbook Pro.

Prestandasiffror från vad som påstås vara resultat för Apples kommande systemkrets A11 krossar allt motstånd i mätverktyget Geekbench.

Apple har länge utvecklat en bildskärm baserad på tekniken micro-LED, och den är nu redo att integreras i nästa Apple Watch.