Sony ska hjälpa Apple Pay till Japan

Apple samarbetar med inhemska koncernen Sony om att lansera betaltjänsten Apple Pay i Japan enligt en ny rapport.

Det är nu nästan två år sedan #Apple Pay lanserades och sedan dess har den mobila betaltjänsten kommit till ett flertal länder, bland annat USA, Storbritannien, Kanada, Australien och Kina. Enligt Apple själva arbetar företaget ständigt på att sprida tjänsten till ännu fler marknader.

Apple Pay använder den trådlösa tekniken #NFC (Near Field Communication). Räckvidden för NFC är bara några centimeter, vilket gör den lämplig vid betalning och annan kommunikation som inte får avlyssnas. Tekniken är väl spridd på många ställen, men vissa länder använder specifika typer av kortterminaler och system, vilket kräver kompatibilitet för att Apple Pay ska fungera.

Nu rapporterar Nikkei att #Apple inlett ett samarbete med den inhemska elektronikjätten #Sony för att lansera Apple Pay i Japan. En uppdatering av Apple Pay ska göra systemet kompatibelt med Sonys system Felica som är etablerat i Japan, bland annat i kaféer, tågstationer och i betalautomater.

Apples Iphone är mycket populär i Japan och står för ungefär 50 procent av marknaden för smarta mobiler. Iphone 7 som väntas lanseras ikväll ska enligt rapporten få nya antenner som kan kommunicera med Felica-systemet. Lansering av Apple Pay i Japan väntas dock ske gradvis med början nästa år.

Samsungs nya mobilprocessor Exynos 9 Series 8895 utlovar hög prestanda med kapacitet för virtuell verklighet och avancerad 3D-grafik.

Företaget Colorwear erbjuder sig att efterbehandla Airpods i upp till 58 olika nyanser.

Sent förra året köpte Fitbit den omtyckta tillverkaren Pebble, och lade ner dess produktion av smarta klockor. Nu avslöjas köpesumman.

Samsungs nya mobiltelefon Galaxy S8 Plus får stöd för trådlös laddning, innehåller bland annat ögonskanner och blir damm- och vattentålig enligt läckta specifikationer.

En rapport från analysföretaget Sensor Tower visar att IOS-användare spenderar mest på appar trots att de laddar ner färre appar per enhet jämfört med fjolåret.

Forskning visar att användare har tydliga preferenser när det gäller röstassistenter. Kvinnligt kodade röster är klart mest populära förutom när det gäller ämnen som datorer och teknik.