LG Signature når Europa

För konsumenter med djupa plånböcker lanserar LG officiellt sitt lyxmärke Signature i Europa, med en ljus och fräsch konstutställning.

Med märket Signature satsar #LG på lyx, flärd och ett designspråk med dragning åt det pretentiösa. Produktsortimentet i Signature-serien passar helt enkelt utmärkt åt konsumenter med lite mer pengar än vad som är nödvändigt.

LG visade först upp Signature för världen under CES i januari, men #IFA i Berlin denna vecka signalerar den officiella lanseringen i Europa. I en paviljon utanför LG:s vanliga utställningshall har Signature-serien fått en egen konstutställning, där den påkostade tvättmaskinen, kylskåpet, OLED-tv:n och luftrenaren agerar konstobjekten. Visningen inleds med en ljud och ljus-show som visar på inspirationen bakom produkterna. Bland dessa nämns månen, stjärnorna, regn och is. Besökarna får sitta på kuddar på golvet, medan blinkande ljusdioder och elektronisk new age-musik förmedlar budskapet. Pretentiöst, som sagt, men också ganska mysigt.

Utbudet i Signature-familjen är annars samma produkter som visades under CES. En tvättmaskin med två fack som tillåter dubbla tvättar samtidigt, och med kontroller integrerade i den stora glasdörren. Ett stort kylskåp med dubbla dörrar, som smidigt går att öppna med foten via en sensor i markhöjd. En luftfuktare i futuristisk design.

Flaggskeppet i serien är annars den gigantiska OLED-tv:n med 4K-upplösning och stöd för HDR. Tv:n är trots detta inte tjockare än 2,6 millimeter - definitivt en imponerande syn och något som väcker habegäret. Under CES utlovades också att sortimentet skulle kompletteras med en smart spis och en diskmaskin, men dessa nämndes inte under uställningen.

Samsung följer upp den populära smartklockan Gear S2 där den större storleken och nya sensorer är de stora försäljningsargumenten.

Den nya appen TV i betaversionen av IOS 10.2 spelar inte egenrippade filmer och TV-program, men det kan handla om en bugg.

Facebooks kärleksaffär med sponsrade livevideor ser ut att ha varit kortvarig, och nu uppges fokus istället flyttas till förproducerat videomaterial.

Enligt Verizon använder tusentals personer fortfarande Note 7, och nu stoppar operatören samtal med den osäkra telefonen.

Komikern Jerry Seinfeld flyttar sin populära intervjuserie Comedians in Cars Getting Coffee till Netflix, och spelar dessutom in två exklusiva ståupp-shower.

Folkbildningen fortsätter, när podden Fulkultur pratar och tipsar om tecknade serier i vitt skilda genrer och ämnen.