Skivbolagen vill ha mer från Spotify

Musiktjänsten Spotify förhandlar med skivbolagen om ett nytt avtal, men konkurrenten Apple Music driver upp priserna.

Spotify kämpar med att bli vinstdrivande, och en viktig faktor är hur mycket av intäkterna som ska tillfalla skivbolagen. Spotifys kontrakt med de tre stora bolagen Universal, Warner och Sony har löpt ut, och nu förhandlar den svenska musiktjänsten för att få till ett nytt långvarigt avtal. För tillfället förhandlas rättigheterna om att strömma musik på en månadsbasis.

Spotifys tidigare avtal ger enligt uppgift skivbolagen 55 procent av intäkterna. Den konkurrerande musiktjänsten Apple Music däremot, betalar 58 procent av intäkterna till skivbolagen efter de första tre månaderna då en användare kan prova tjänsten gratis. Skivbolagen vill nu att #Spotify börjar betala samma procent som Apple i ett nytt långvarigt avtal.

Spotify å sin sida, vill betala mindre än idag. Musiktjänsten gick enligt Wall Street Journal med förlust på närmare 1,6 miljarder kronor förra året trots intäkter på mer än 16 miljarder kronor. Hur mycket av de pengarna som går till skivbolagen är en viktig faktor i att få ekvationen att gå ihop. Utöver vad skivbolagen får betalas också cirka 15 procent till musikdistributörer och låtskrivare.

Fick rabatt i början

Att Spotifys gamla avtal gav skivbolagen 55 procent berodde enligt Music Business Worldwide på att tjänsten fick ursprunglig rabatt där en del av pengarna som sparades skulle gå till att öka musiktjänsten marknadsandel.

Trots att Spotify lyckats locka över 100 miljoner användare är det antalet betalande användare som är den kritiska siffran. 30 miljoner användare betalar för Spotify, vilket uppges vara flest i branschen. Samtidigt har Apple Music 15 miljoner betalande användare efter bara ett år på marknaden.

Att erbjuda en gratis version av sin tjänst är en av Spotifys viktigaste verktyg för att konkurrera med betydligt rikare aktörer som Apple och Google. Enligt källor insatta i förhandlingarna är skivbolagen villiga att fortsätta låta Spotify betala 55 procent, om gratistjänsten begränsas mer för att locka användare att börja betala. Ett exempel kan vara att vissa artister endast blir tillgängliga för betalande användare.

Exklusivitet inte Spotifys melodi

Konkurrenter som Apple Music och Tidal har å sin sida konkurrerat genom att knyta populära artister exklusivt till sig. Apple har exempelvis lockat Britney Spears, Drake och Frank Ocean att släppa nya album endast på deras tjänst under en inledande period.

Spotify sägs vara filosofiskt emot exklusiva avtal, men uppges samtidigt vara trötta på att se sina konkurrenter köpa upp de populäraste artistsläppen. Den svenska tjänsten har därför övervägt att prova samma taktik, och uppges vara nära att nå avtal med åtminstone en större artist eller grupp.

Både Spotify och skivbolagen rapporteras dock vara positiva i förhandlingarna, och en kompromiss väntas nås. Att de stora skivbolagen helt skulle dra sig ur ett samarbete med Spotify uppges vara otänkbart, då de trots allt vill ha kvar Spotify som en aktör. En källa säger till Music Business Worldwide:

– Alla vi förstår vad som är på spel, och den sista platsen vi vill hamna på är att strömmande musik ska förvandlas till en kamp mellan bara Apple och Google.

Skriven av Jakob Nilsson
Kommentarer
9 svar

Verizon-ägda Yahoo lägger ner sin populära nyhetsapp News Digest som sammanfattar och sammanställer de viktigaste nyheterna två gånger om dagen.

Apples avtal med de stora skivbolagen löper snart ut, och teknikjätten vill nu omförhandla med lägre ersättning för musiken.

En andra våg av betaversioner har släppts för Apples system Mac OS, IOS, TV OS och Watch OS.

Apples tidigare IOS-chef Scott Forstall är tillbaka i strålkastarljuset. Computer History Museum har lagt upp en filmad intervju på sin Facebook-sida med anledning av tioårsjubileet av Iphone.

Den tredje generationen av superlätta datorn Macbook med Retina-skärm får en märkbar prestandaförbättring, och lockar med en mycket välkommen förändring av hårdvaran. Jakob Nilsson har testat.

Fulkultur dyker ner i de två första Terminator-filmerna, och utreder massproduktionen av Arnold-liknande mördarrobotar, samt tidsresans logik och konsten att göra en bra actionfilm.