Microsoft hånar Apple i ny reklam

I en ny reklamfilm skrattar Microsoft Surface åt konkurrenten Ipad som utger sig för att vara en dator.

Apple och Microsoft har en lång tradition av att kivas med varandra i sin reklam. Mellan 2006 och 2009 drev Apple regelbundet med sin konkurrent personifierad av komikern John Hodgman i en serie reklamfilmer, och på sistone har rollerna varit omvända när Microsofts hybrid Surface har utmanat Apples surfplatta Ipad.

I en ny reklamfilm får Ipad Pro ännu en släng av sleven. I filmen håller Apples platta en fest för att fira sitt nya tangentbord Smart Keyboard. Microsoft Surface spar inte på krutet när det gäller att rada upp saker som krävs för att vara en "vanlig dator", så som Intel-processor, styrplatta och Office-paketet.

Vad säger ni - har Microsoft rätt i sak, eller är reklamfilmen en orättvis attack mot en betydligt mer framgångsrik produkt? Lyssna också gärna på avsnitt 130 av 99mac:s poddradio, där Jakob Nilsson och Emil Åkered diskuterar och jämför sin Ipad respektive sin Surface.

Skriven av Jakob Nilsson
Kommentarer
31 svar

Den olycksdrabbade telefonen Note 7 är uppenbarligen saknad av många användare, och Samsung uppges nu planera en begränsad återkomst i hemlandet Sydkorea.

Apple fortsätter att satsa på rörlig bild för att locka fler till musiktjänsten Apple Music, och nu det senaste som fått premiär är en hiphop-dokumentär.

App Store blir en allt viktigare inkomstkälla för Apple, och bara under första halvan av detta år har butiken dragit in mer pengar än hela företaget gjorde för tio år sedan.

Med Honor 9 vill det Huawei-ägda mobilmärket bli nummer ett bland Europas unga konsumenter, och detta ska göras med dubbla kameralinser och blankpolerade färger.

Apple köper upp Sensomotoric Instruments och får därmed teknik för ögonspårning. Tekniken innefattar både virtuell och förstärkt verklighet.

Den europeiska kommissionen dömer Google till rekordböter och ålägger bolaget att ändra sina sökalgoritmer för att inte missgynna konkurrerande tjänster.