Spotify: App Store-förändringarna inte nog

Spotify kommenterar nu Apples kommande förändringar i App Store och efterfrågar ännu större flexibilitet med hur de kan sätta sina priser.

Nyligen berättade Apples Phil Schiller om förändringar som är på gång till App Store, bland annat om en ny intäktsfördelning mellan Apple och utvecklare när det gäller prenumerationer i butiken.

Tidigare har Apple tagit 30 procent av alla intäkter i App Store och gett resterande till utvecklare, men framöver kommer företaget att ändra fördelningen för prenumerationer så att utvecklarna får behålla 85 procent.

Spotifys kommunikationschef Jonathan Price kommenterar nu förändringarna till The Verge med att det är en fin gest, men att det inte räcker.

– Det är en fin gest, men går inte till botten med problemen med Apple-skatten och betalsystemet. Om inte Apple ändrar sina regler är flexibiitet i prissättningen inte tillåten, vilket är varför vi inte kan ha erbjudanden eller ge rabatt, och det betyder att vi inte har möjligheten att dela några besparingar med våra kunder. Apple insisterar fortfarande på att ställa sig mellan utvecklare och deras kunder, vilket betyder att utvecklare även i fortsättningen kommer att sakna insyn i varför kunder avslutar prenumerationen – eller till och med vem som kvalificerar sig som långtidsprenumerant.

Skriven av Ida Blix

Tre pappor diskuterar hur ens barn ska fås att tycka om rätt böcker, filmer och spel. Är det ens viktigt, och vad händer om barnet börjar gilla sport istället?

För att vara en mobilmässa har det inte funnits ett överflöd av telefoner att välja mellan, men Andreas har hittat en klar favorit.

Efter att ha missat företagets pressevent har vi istället tagit chansen att klämma på deras nya produkter i Huaweis område på mässan.

En bild på vad som uppges vara Samsungs nya telefon Galaxy S8 har publicerats på Twitter, och tycks bekräfta många av förhandsryktena kring mobilen.

Under årets MWC-mässa visar Lenovo uppdaterade produkter i företagets utbud av bärbara datorer och surfplattor.

Apple kryddar sin musiktjänst med Yotube-fenomen och reality-serier för att utmana Spotify i kampen om kundernas hundralapp, och allt handlar om att locka en av de mest inflytelserika köpgrupperna.