Apple investerar miljarder i kinesisk taxitjänst

För att bättre förstå den kinesiska marknaden har Apple investerat en miljard dollar i kinesiska Uber-rivalen Didi Chuxing.

Apple meddelade under torsdagen att företaget investerat motsvarande 8,1 miljarder kronor i det kinesiska företaget Didi Chuxing. Enligt Apples vd Tim Cook kommer detta hjälpa företaget att få en bättre förståelse för den kinesiska marknaden, skriver Reuters. I en intervju säger Cook:

– Vi gör investeringen av en rad strategiska anledningar, bland annat för en chans att lära oss mer av vissa delar av den kinesiska marknaden. Självklart tror vi också att detta kommer ge oss en stark avkastning på vår investering med tiden.

Didi Chuxing är en taxitjänst där resenärer kan beställa en taxi via en app, och delar många likheter med Uber. Enligt företaget görs 11 miljoner resor via Didi Chuxing varje dag. Apple blir nu den enskilt största investeraren i företaget.

Investeringen i Didi Chuxing ger Apple kopplingar till både bilindustrin som Apple ryktas ge sig in i, och den så kallade delningsekonomin som blivit en allt viktigare trend i den globala ekonomin.

Skriven av Jakob Nilsson

Den olycksdrabbade telefonen Note 7 är uppenbarligen saknad av många användare, och Samsung uppges nu planera en begränsad återkomst i hemlandet Sydkorea.

Apple fortsätter att satsa på rörlig bild för att locka fler till musiktjänsten Apple Music, och nu det senaste som fått premiär är en hiphop-dokumentär.

App Store blir en allt viktigare inkomstkälla för Apple, och bara under första halvan av detta år har butiken dragit in mer pengar än hela företaget gjorde för tio år sedan.

Med Honor 9 vill det Huawei-ägda mobilmärket bli nummer ett bland Europas unga konsumenter, och detta ska göras med dubbla kameralinser och blankpolerade färger.

Apple köper upp Sensomotoric Instruments och får därmed teknik för ögonspårning. Tekniken innefattar både virtuell och förstärkt verklighet.

Den europeiska kommissionen dömer Google till rekordböter och ålägger bolaget att ändra sina sökalgoritmer för att inte missgynna konkurrerande tjänster.