Bonnier säljer Toca Boca

Svenska Toca Boca säljs av Bonnier till kanadensiska leksakstillverkaren Spin Master.

Svenska Toca Boca har gjort sig kända för sina spel och appar riktade mot barn, och sammanlagt har det blivit över tjugo olika appar som laddats ned 140 miljoner gånger. Ägare till bolaget har varit Bonnier, men nu meddelas att Toca Boca säljs till den kanadensiska leksakstillverkaren Spin Master.

Ulrika Saxon är vd på Bonnier Growth Media och säger angående köpet:

– Toca Bocas uppstart och utveckling med 140 miljoner nedladdningar under de fem åren fram till idag är en framgångssaga för Bonnier Growth Media. Björn, Emil och övriga teamet på Toca Boca har skapat ett stort förtroende hos både barn och föräldrar genom att satsa på kvalitet, lekfullhet och könsneutralitet. Som ägare är vi stolta över att ha bidragit till en lysande start-up inom ramen för ett 200-årigt medieföretag. När #Toca Boca nu är på väg att ta nästa steg är det affärsmässigt rätt för Bonnier att lämna över stafettpinnen till en ny ägare som har sin bas där Toca Boca vill växa, såväl produktmässigt och geografiskt.

Spin Master har sitt säte i Toronto, och omsatte under 2015 mer än en miljard dollar, motsvarande 8,1 miljard kronor. Bland kända leksaksmärken som bolaget äger kan bland annat nämnas Meccano och Spy Gear.

Någon köpesumma uppges inte av parterna, men enligt planen ska affären fullbordas i början av maj.

Ett av världens mest populära operativsystem fyller år, och 99mac säger grattis på födelsedagen med en video som får minnena att väckas till liv.

Apple har öppnat portarna till sin nätbutik, och de produkter som visades tidigare i veckan går nu att beställa.

Twitter överväger att börja ta betalt för vissa premiumfunktioner, bland annat kraftigare analysverktyg och mer detaljerade notiser.

Första avsnittet i dokumentärserien om punkbandet Green Day ligger nu uppe på Spotify.

Nu går det att reagera på meddelanden även i Messenger. Det går även att pinga folk i konversationer i chattklienten.

Toshiba visar nya produkter, som inkluderar bland annat en 2-i-1-enhet med stöd för pennor och diverse tillbehör. Målgruppen är företag, men även konsumenter hoppas Toshiba kunna tjusa med de nya datorerna.