Instagram blandar upp tidslinjen

Bilddelningstjänsten Instagram meddelar att de kommer att förändra hur innehållet visas i deras IOS- och Android-appar.

Instagram gör som ägarna Facebook och ändrar hur innehåll visas i deras IOS- och Android-appar. Idag visas innehåll i kronologisk ordning, men snart kommer bilder istället att visas baserat på personliga algoritmer baserat på varje användare.

Nyheten kommer i ett blogginlägg där Instagram skriver att människor missar i genomsnitt 70 procent av innehållet som syns i deras tidslinjer, så för att göra något åt det här kommer de att sortera innehållet efter vad som betyder mest för användaren.

Bilder och videoklipp kommer att sorteras bland annat baserat på relationer mellan användare och när materialet läggs upp.

"Om din favoritartist delar en video från gårdagens spelning, kommer den att vänta på dig när du vaknar, oavsett hur många konton du följer eller i vilken tidszon du befinner dig. Och när din bästa vän lägger upp en bild av sin hundvalp kommer du inte att missa den."

Ändringarna kommer att införa "snart", och Instagram säger att de kommer att lyssna på feedback från användare och justera algoritmerna de kommande månaderna.

Skriven av Ida Lindkvist
Kommentarer
2 svar

Adobe Lightroom kommer nu till Apple TV – helt utan redigeringsfunktioner.

Nu finns en inställning för mörkt läge till Twitters Android-app tillgänglig.

Apples patent om Apple Pencil med stöd för Magic Trackpad har nu blivit godkänt.

Matkedjan City Gross hakar på den senaste trenden och försöker locka Pokémon Go-spelare till sina butiker.

Nu köper Apple Music den virala succén "Carpool Karaoke" som hittills varit ett inslag i James Cordons tv-show "The Late Late Show with James Gordon".

Apples Iphone-försäljning minskade för andra kvartalet i rad, men inte så mycket som väntat.