Obama vill kompromissa om kryptering

I en intervju ger USA:s president Barack Obama sin syn på kryptering och fallet mellan FBI och Apple.

USA:s president Barack Obama är senast ut i raden att tycka till om tvisten mellan FBI och Apple. Under en intervju i samband med South by Southwest Interactive pratade presidenten om kryptering och utan att nämna varken FBI eller Apple rakt ut – varnar han teknikföretag för att ha en allt för absolutistisk inställning till kryptering.

Obama var tydlig med att han inte ställer sig på Apples sida i tvisten och uppmanar dem att öppna upp för att mötas på vägen istället för att tvinga kongressen att stifta nya lagar.

"Vi måste ställa oss frågan, om det tekniskt är möjligt att ta fram en enhet eller ett system som det inte går att komma in i, där krypteringen är så stark att det inte finns någon nyckel, det finns ingen dörr alls. Hur ska vi fånga barnpornografer? Stoppa terrordåd? Vilka mekanismer har vi tillgängliga för att göra enkla saker som att få in skatter? Om inte regeringen kan komma in, då går alla runt med ett schweiziskt bankkonto i fickan. Det måste gå att kompromissa för att möta behovet av att komma åt den här informationen på något sätt."

President Obama tror att allt kommer att sluta med att det skapas någon sorts bakdörr för myndigheter.

"Jag misstänker att svaret kommer att komma ned till hur vi skapar ett system där krypteringen är så stark som möjligt, där nyckeln är så säker som möjligt, tillgänglig för så få människor som möjligt, för en delmängd av frågor som vi anser vara viktiga."

Se hela videoklippet med Obama nedan. Det som handlar om kryptering kommer kring 1:15:00.

Skriven av Ida Lindkvist
Kommentarer
21 svar

Med hjälp av ett utvecklingskit från Cirrus Logic ska tillverkare enklare kunna ta fram Apple-certifierade hörlurar med Lightning-anslutning.

Under en begränsad tid är teckningsappen Procreate Pocket gratis genom Apple Store-appen.

Kickstarter-projektet Lightpack 2 gör tv-tittandet till en mer färgstark upplevelse tack vare en remsa av LED-lampor och fristående blinkande block.

Både Google och Microsoft lyfter fram problem som måste lösas för att framtidens intelligenta maskiner inte ska skada människor.

Apple förnyar sin reklamkampanj "Shot on Iphone" genom bildserien "Colors" som är en hyllning till alla klara färger som finns i vår vardag.

Datainspektionen sågar lagförslaget om tester av självkörande fordon på svenska vägar, med brister i integritet som skäl.