Rykte: Samsung lägger ner Milk Music

Samsung uppges vara på väg att lägga ner sin strömmande musiktjänst Milk Music, på grund av för låga intäkter och få användare.

99mac skrev nyligen om att mobiljätten Samsung är intresserade av att köpa den strömmande musiktjänsten Tidal, som ägs av artisten Jay-Z. Nu verkar det som att #Samsung troligtvis kommer att lägga ner sin befintliga tjänst Milk Music, som lanserades 2014. Samsung har dock till Variety tillbakavisat uppgifterna om att de planerar att köpa Tidal.

Milk Music påminner på många sätt om den konkurrerande tjänsten Pandora, och erbjuder sina användare "personliga radiostationer". Milk Music var från början exklusivt för vissa av Samsungs enheter, men går sedan en tid tillbaka att användas via webben. Samsung har dock inte släppt tjänsten för någon konkurrerande mobilplattform.

Källor uppger till Variety att Samsung vill "göra rent hus" med tjänsten på grund av låga intäkter och för få prenumeranter. Anställda på tjänsten har skurits ned kraftigt de senaste månaderna och många har flyttats till andra roller.

Vad gäller Tidal finns möjligheten att Samsung snarare än att köpa tjänsten inleder ett nära samarbete. Exempelvis skulle Tidal-appen kunna finnas förinstallerade i Samsungs mobiltelefoner. Samsung har tidigare haft liknande samarbeten med Amazon för e-böcker. Mobiljätten har också nyligen lanserat programmet "Made for Samsung" där appar från partners som CNN och Expedia erbjuds.

Skriven av Jakob Nilsson
Kommentarer
5 svar

Samsungs nya mobilprocessor Exynos 9 Series 8895 utlovar hög prestanda med kapacitet för virtuell verklighet och avancerad 3D-grafik.

Företaget Colorwear erbjuder sig att efterbehandla Airpods i upp till 58 olika nyanser.

Sent förra året köpte Fitbit den omtyckta tillverkaren Pebble, och lade ner dess produktion av smarta klockor. Nu avslöjas köpesumman.

Samsungs nya mobiltelefon Galaxy S8 Plus får stöd för trådlös laddning, innehåller bland annat ögonskanner och blir damm- och vattentålig enligt läckta specifikationer.

En rapport från analysföretaget Sensor Tower visar att IOS-användare spenderar mest på appar trots att de laddar ner färre appar per enhet jämfört med fjolåret.

Forskning visar att användare har tydliga preferenser när det gäller röstassistenter. Kvinnligt kodade röster är klart mest populära förutom när det gäller ämnen som datorer och teknik.