Macar för klena för Oculus Rift

Oculus Rift kommer inte att få stöd för OS X och Mac förrän Apple släpper en tillräckligt bra dator, enligt Oculus VR-grundaren Palmer Luckey.

Oculus VR heter det numera Facebook-ägda företaget som utvecklar #VR-glasögonen #Oculus Rift. I maj förra året meddelade företaget att de lägger Mac-utvecklingen på is för att istället fokusera på att skapa en högkvalitativ upplevelse på Windows.

Nu finns Oculus Rift att förhandsbeställa för 599 dollar, vilket blir omkring 6 500 kronor, men glasögonen saknar fortfarande stöd för Mac. Grundaren Palmer Luckey berättar varför för Shacknews.

"Det är upp till Apple. Om de någonsin släpper en bra dator, kommer vi att fixa stöd."

Allt handlar enligt Luckey om att Apple inte prioriterar högpresterande grafikkort.

"Du kan köpa värsting Mac Pro:n med AMD Firepro D700 och det matchar ändå inte våra rekommendera specifikationer. Om de prioriterar bättre grafikkort som de gjorde en gång i tiden, skulle vi älska att ha stöd för Mac. Men just nu, finns det inte en enda maskin där ute som stöder Oculus Rift."

Kommentarer
53 svar

Apple har registrerat ett nytt patent som kan avaktivera telefonens kamera vid konserter och liknande, och därmed förhindra fotografering och videoinspelning.

Det står nu klart att Googles nya version av sitt mobila operativsystem får namnet Android Nougat.

Under ett semesterbesök i Visby nyligen testade jag en så kallad app-restaurang. Med en app i mobilen bokade jag bord, kollade menyn, beställde tapas och betalade för mig när jag var mätt och belåten.

B&O Play H5 är ett par snygga och smidiga trådlösa hörlurar, som dock inte är utan brister i ljud och batteritid.

Pebbles senaste Kickstarter-kampanj är nu avslutad. Närmare 70 000 personer bidrog med 12,8 miljoner dollar som går till två nya klockor och den kroppsburna enheten Core.

Med hjälp av ett utvecklingskit från Cirrus Logic ska tillverkare enklare kunna ta fram Apple-certifierade hörlurar med Lightning-anslutning.