Macar för klena för Oculus Rift

Oculus Rift kommer inte att få stöd för OS X och Mac förrän Apple släpper en tillräckligt bra dator, enligt Oculus VR-grundaren Palmer Luckey.

Oculus VR heter det numera Facebook-ägda företaget som utvecklar #VR-glasögonen #Oculus Rift. I maj förra året meddelade företaget att de lägger Mac-utvecklingen på is för att istället fokusera på att skapa en högkvalitativ upplevelse på Windows.

Nu finns Oculus Rift att förhandsbeställa för 599 dollar, vilket blir omkring 6 500 kronor, men glasögonen saknar fortfarande stöd för Mac. Grundaren Palmer Luckey berättar varför för Shacknews.

"Det är upp till Apple. Om de någonsin släpper en bra dator, kommer vi att fixa stöd."

Allt handlar enligt Luckey om att Apple inte prioriterar högpresterande grafikkort.

"Du kan köpa värsting Mac Pro:n med AMD Firepro D700 och det matchar ändå inte våra rekommendera specifikationer. Om de prioriterar bättre grafikkort som de gjorde en gång i tiden, skulle vi älska att ha stöd för Mac. Men just nu, finns det inte en enda maskin där ute som stöder Oculus Rift."

Kommentarer
53 svar

1984 var det inte alla som var med på tekniktåget, till exempel inte programledaren för TV-programmet Dokument Utifrån.

Ett tidigare avsomnat Apple-projekt om Swish-liknande överföringar från konsument till konsument kan ha väckts till liv igen.

Under ett event i New York har Acer presenterat nya bärbara datorer och en hälsofokuserad smart klocka.

Det råder sannerligen ingen brist på läckra koncept för hur Apples produkter skulle kunna se ut, och det senaste konceptet gäller Macbook Pro.

Prestandasiffror från vad som påstås vara resultat för Apples kommande systemkrets A11 krossar allt motstånd i mätverktyget Geekbench.

Apple har länge utvecklat en bildskärm baserad på tekniken micro-LED, och den är nu redo att integreras i nästa Apple Watch.