Lamborghini firar 100 år med Carplay-bil

Italienska bilmärket Lamborghini firar 100 år med specialbilen Centenario som endast tillverkas i ett fåtal exemplar. Bland de invändiga finesserna märks Apple Carplay.

Det italienska bilmärket Lamborghini grundades av Ferruccio Lamborghini, en man som om han fortfarande varit i livet firat sin 100 års dag i år. Det här firar lyxbiltillverkaren med specialbilen Centenario som bara kommer att tillverkas i 40 exemplar. Företaget visar upp modellen under den pågående motormässan i Genève, rapporterar The Verge.

Den här exklusiva bilen är byggd i kolfiber runt företagets mest kraftfulla motor med 770 hästkrafter. Bilen kör 0–100 km/h på 2,8 sekunder. Prislappen ligger på 1,75 miljoner euro före skatt, men glöm tankarna på att köpa en. Alla exemplar är redan sålda till några av Lamborghinis närmaste vänner. Enligt företaget är det för att bilen är gjord för att köras och inte för att hamna i något museum.

En intressant detalj med den här lyxbilen är att Lamborghini valt Apples #Carplay till bilens infotainment-system.

Skriven av Ida Lindkvist

Spotify straffar artister som skriver exklusiva avtal med andra tjänster, bland annat genom att inte ta med artisternas låtar på spellistor.

En första skymt av Microsofts nya hybriddator Surface Book 2 har dykt upp på Instagram.

Trots antydan om exklusivitet har nu Britney Spears nya album släppts på Apple Music, Spotify och fler musiktjänster.

Microsoft gör det lättare att rapportera hat och trakasserier på företagets olika tjänster, genom en särskild webbsida.

En åttonde utvecklarbeta och en publik version 7 av IOS 10 har släppts, liksom en ny betaversion av TV OS.

Podden glömdes nästan bort bland alla förberedelser inför nästa veckas stora grej – den tyska mässan IFA. Så det kan gå!