Så blir Apple Store Stockholm

Apple visar upp modeller av hur butiken i Kungsträdgården kommer att se ut. Modellerna finns att beskåda i Kulturhuset med start imorgon.

Stockholm är en innovativ stad och passar därför perfekt för Apples första flaggskeppsbutik i Skandinavien, enligt Apples europeiska butikschef Wendy Beckman. Hon är på besök i Stockholm för att presentera en utställning på Kulturhuset i Stockholm som presenterar företagets planer på att öppna en butik i Kungsträgården.

Apples butiksförslag är framtaget tillsammans med arkitekterna Foster och Partners som också varit med och tagit fram Campus 2, Apples kommande huvudkvarter i Cupertino. Precis som den ska Stockholms nya flaggskeppsbutik helt och hållet drivas av förnyelsebar energi.

Butikens kortsidor i sten ska passa in med de historiska byggnaderna runt om Kungsträdgården, samtidigt som långsidorna av glas öppnar upp mellan Hamngatan och parken. Planen är att den nya byggnaden så lite som möjligt ska förändra parkens natur, och alla befintliga träd kommer att finnas kvar.

På utsidan av butiken kommer det att finnas bord och sittplatser tillgängliga för allmänheten dygnet runt. Taket kommer också byggas så att det hänger ut från byggnaden och erbjuder skydd vid regn och dåligt väder. Enligt Beckman kommer dock själva butiken inte att bli öppen dygnet runt som exempelvis Apples berömda glaskub i New York. Utanför butiken kommer det också att byggas fler trappsteg ned mot fontänen i Kungsträdgården, för att ge en känsla av amfiteater.

Precis som i andra Apple-butiker kommer det att erbjudas gratis kurser och seminarier varje dag. Ungefär hälften av bordsutrymmet på insidan kommer att avsättas för detta, och enligt Wendy Beckman deltog över en miljon människor i Apple-butikernas olika serminarier förra året.

Apple motor för tillväxt i Europa

Under presentationen lyfter Apple också fram vilken enorm industri appar har blivit, inte minst i Sverige. Enligt Beckman sysselsätter ekosystemet runt IOS och App Store ungefär 54 000 människor i Sverige, och det finns över 117 000 registrerade IOS-utvecklare i landet. Apple själva har ungefär 500 anställda i Sverige, inklusive personalen i de nuvarande tre butikerna.

Vad gäller app-ekonomin i Europa står IOS för ungefär 74 procent av arbetstillfällena, och Apple har sedan 2008 betalat ut motsvarande 95,7 miljarder kronor till utvecklare i Europa. Vad gäller butiker har Apple för närvarande 112 stycken i Europa, och 474 globalt.

Utställningen på Kulturhuset kommer att pågå mellan 20 februari och 5 mars. Det kommer att finnas möjlighet att ge kommentarer på byggnadsplanerna via Ipad-enheter som finns på plats.

Skriven av Ida Blix Jakob Nilsson
Kommentarer
12 svar

Samsung följer upp den populära smartklockan Gear S2 där den större storleken och nya sensorer är de stora försäljningsargumenten.

Den nya appen TV i betaversionen av IOS 10.2 spelar inte egenrippade filmer och TV-program, men det kan handla om en bugg.

Facebooks kärleksaffär med sponsrade livevideor ser ut att ha varit kortvarig, och nu uppges fokus istället flyttas till förproducerat videomaterial.

Enligt Verizon använder tusentals personer fortfarande Note 7, och nu stoppar operatören samtal med den osäkra telefonen.

Komikern Jerry Seinfeld flyttar sin populära intervjuserie Comedians in Cars Getting Coffee till Netflix, och spelar dessutom in två exklusiva ståupp-shower.

Folkbildningen fortsätter, när podden Fulkultur pratar och tipsar om tecknade serier i vitt skilda genrer och ämnen.