Musik stärker relationer visar studie

De som spelar mycket musik hemma har starkare och mer intima relationer, och ägnar sig mer åt kvalitetstid visar en studie som högtalartillverkaren Sonos genomfört.

#Sonos är en av de största spelarna när det gäller smarta högtalarsystem för hemmet. I samband med att företaget lanserar officiellt stöd för Apple Music till sina högtalare passar de också på att dela med sig av en studie som visar att musik kan leda till starkare relationer.

Sonos har själva genomfört studien Music Makes it Home (ungefär: Musik tar hem spelet) i åtta länder, där bland annat Sverige, USA och Frankrike ingår. Syftet med studien var att undersöka hur musik kan utgöra en positiv förändrande kraft i hemmet. I ett första steg tillfrågades 30 000 personer om sina musikvanor och hemförhållanden.

Därefter följdes studien upp med en andra fas, där 30 familjers aktiviteter spårades under två veckors tid. Experimentet gick ut på att familjerna först levde en vecka utan musik, och därefter en vecka med musik. I samtliga länder visade det sig att musik hade en stor effekt på familjer och deras inbördes relation.

Undersökningen kom i huvudsak fram till två saker. För det första att musik hemma får familjer att spendera mer tid tillsammans – personer som lyssnar på musik hemma spenderar i genomsnitt 3 timmar och 13 minuter mer tid tillsammans varje vecka. De äter fler måltider tillsammans och hjälps åt mer med sysslorna i hushållet.

För det andra konstaterar studien att musik som spelas högt hemma är bra både för romantik och sexliv i en relation. Personer som lyssnar mycket på musik i hemmet är mer nöjda med sina relationer och har i genomsnitt sex en gång mer i veckan jämfört med de som inte lyssnar på musik.

Intressant nog visar studien också på kulturella skillnader mellan länder. I Australien svarade 46 procent av de tillfrågade att de gillade musik mer än sex. 28 procent av alla tillfrågade uppgav också att de misstänkte att deras partner ljugit om att gilla en viss typ av musik för att framstå som mer attraktiva.

Hela studien går att läsa i sin helhet på Sonos webbplats.

Skriven av Jakob Nilsson
Kommentarer
3 svar

Apple fortsätter arbetet med att göra emoji-symboler mer inkluderande, och föreslår emojier av fem nya yrken.

Youtube ska möta konkurrensen från sociala nätverk som Facebook genom att få egna sociala funktioner där videoskapare kan kommunicera med sina tittare.

Apple Music bör utredas för brott mot konkurrenslagstiftningen, skriver en välkänd musikkritiker. Samtidigt stoppar skivbolaget Universal sina artister att skriva avtal om exklusivitet.

Nu är det klart vilka artister som kommer att uppträda på årets upplaga av Apple Music Festival i London.

I januari såg vi en intressant strömbank till Apple Watch på CES. Nu börjar Kanex att sälja Gopower Watch som produkten heter.

Musiktjänsten Spotify förhandlar med skivbolagen om ett nytt avtal, men konkurrenten Apple Music driver upp priserna.