Sverige får åldersgräns för sociala medier

Ny EU-lagstiftning gör att Sverige och andra EU-länder får nya regler för hur personuppgifter ska lagras, vilket innebär 16-årsgräns på sociala medier.

Sverige kommer att införa en ny lag som medför åldersgräns på sociala medier som lagrar personuppgifter, så som Facebook, Twitter och Instagram. Lagen är en anpassning till EU:s dataskyddsförordning som presenterades i december. Detta meddelar Sveriges konsumentminister Per Bolund (MP) till SVT.

Den nya lagen innebär att barn kommer att behöva be sina förmyndare om lov för att få använda tjänster som Facebook och Instagram. Den bindande EU-förordningen ska börja gälla inom två år, och säger att det ska vara en 16-årsgräns för att ingå avtal om personuppgiftsbehandling. Det finns dock möjlighet för länder att gå ner till 13-årsgräns.

Sociala medier som Facebook och Instagram har redan idag en 13-årsgräns för att få öppna konton, men det rör sig om ett frivilligt avtal mellan företaget och användaren. Med anpassning till EU:s dataskyddsförordning blir det istället en tvingande lag, med grundåldern satt till 16 år.

EU-förordningen innehåller också hårda krav på hur personuppgifter ska lagras på nätet, och förhoppningen är att den ska ge unga människor bättre skydd. För Sveriges del pågår nu en utredning om hur det svenska regelverket ska se ut i detalj.

Enligt Datainspektionen ska den nya förordningen vara översatt och formellt antagen redan i april eller maj i år. Två år senare, alltså 2018 ska den träda i kraft och kommer då att eresätta den svenska personuppgiftslagen.

Skriven av Jakob Nilsson
Kommentarer
41 svar

Denna vecka samlas redaktörerna Amanda och Jakob för att prata om Apples nya produkter, frånvaron av ett event, nya appar och ett I-landsproblem.

Ett av världens mest populära operativsystem fyller år, och 99mac säger grattis på födelsedagen med en video som får minnena att väckas till liv.

Apple har öppnat portarna till sin nätbutik, och de produkter som visades tidigare i veckan går nu att beställa.

Twitter överväger att börja ta betalt för vissa premiumfunktioner, bland annat kraftigare analysverktyg och mer detaljerade notiser.

Första avsnittet i dokumentärserien om punkbandet Green Day ligger nu uppe på Spotify.

Nu går det att reagera på meddelanden även i Messenger. Det går även att pinga folk i konversationer i chattklienten.