Google betalade en miljard för att vara sökmotor i IOS

Dokument från en rättegång visar att Google 2014 betalade Apple en miljard dollar för att vara standardsökmotorn i IOS.

#Google och Oracle har en pågående tvist i domstol som lett till att dokument som redogör för Androids intäkter och vinster blivit offentliga. Det visar sig att Google 2014 betalade Apple en miljard dollar för att vara standardsökmotorn i IOS, rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg.

Att Google betalar Apple för att få vara standardvalet är känt sedan tidigare, men hur mycket det rört sig om har varit okänt. Avtalet mellan företagen ger Apple en procentuell andel av intäkterna som sökmotorn genererar på IOS-enheter. Uppgiften kommer från en av Oracles advokater som uppgav det i rätten den 14 januari i år.

Både Apple och Google bad snabbt om att informationen som kom fram under rättegången ska hemligstämplas. Enligt Googles advokater kan detaljerna kring avtalet negativt påverka företagets möjligheter att göra liknande avtal i framtiden. Domstolen tycks ha gått med på företagens förfrågan då transkriptet försvunnit från de elektroniska arkiven i rätten.

Apples vd Tim Cook har tidigare kritiserat Googles affärsmodell som baserar sig på annonser och sagt att de gör intrång i människors privatliv. Samtidigt tjänar Apple enligt de här uppgifterna en rejäl hacka på just Googles verksamhet.

Skriven av Ida Blix

Den här veckan pratar Ida Blix och Andreas Eklöv om Apples planer för eget videomaterial, rykten om Apple Watch, nya Nokia 8 och om Apples Smart Connector.

Det är fredag och det firar vi med att titta på den senaste filmen från en drönare som flugit över Apple Park.

Affinity Photo för Ipad såldes till en början till ett reducerat pris, men nu berättar utvecklarna att det lägre priset blir kvar.

Så här samma år som Iphone fyller tio år känns det helt rätt att testa era kunskaper om gamla klassiska mobiltelefoner. Hur många rätt får du?

Med några nya videoklipp demonstrerar Apple IOS 11-funktioner för Ipad och Ipad Pro.

Apple och Paypal är bara några exempel på företag som efter händelserna i Charlottesville i USA tar krafttag mot hatsajter.