CES 2016

LG satsar på smarta vitvaror

LG satsar på bilar och det smarta hemmet under 2016, och under märket Signature lanseras en serie uppkopplade vitvaror och en lyxig OLED-TV.

Inför den officiella öppningen av årets #CES i Las Vegas håller #LG en presskonferens där de visar upp en serie nya produkter. Eventet hålls i Mandala Bay, ett av de många jättehotell i Las Vegas som nu huserar besökare och utställare under världens största elektronikmassa.

LG:s USA-chef William Cho inleder konferensen och säger att LG:s produkter har förmågan att få kunderna att le. Han utlovar ett spännande år för LG Electronics, och introducerar LG:s tekniske chef doktor Skott Ahn, som meddelar att LG under 2016 kommer att fokusera på två nyckelområden, nämligen bilar och "Internet of Things", alltså sakernas internet. Dessutom ska en helt ny serie premium-produkter presenteras.

Bilar

Enligt Ahn ägnar människan allt mer tid i bilen, och även om LG inte kan minska den så kan de åtminstone göra den tiden både säkrare och mer underhållande. Ett sätt är att förvandla alla ytor på insidan av bilen till vacka bildskärmar som kan visa information. Enligt Ahn ska framförallt instrumentpanelen i bilen bli en dynamisk bildskärm som både kan visa information och användas för att styra bilens utrustning.

Andra områden som LG arbetar på är bättre sensorer och kameror för bilen som gör att fordonet kan registrera andra bilar i närheten, och automatiskt kunna ta del av trafikinformation i närheten och längs färdvägen.

LG samarbetar också med flera biltillverkare så som General Motors och Volkswagen för att utveckla nya elektriska motorer. Exempelvis tillhandahåller LG hela elva nyckelkomponenter till GM:s kommande elbil.

Sakernas internet hemma

Vardagsprylar som kopplas upp mot internet och kommunicerar med varandra var ett hett ämne 2015, och LG fortsätter att satsa under 2016. Prognosen är att varje människa kommer att äga i genomsnitt 26 smarta enheter inom fem år, och utmaningen är därför att skapa produkter som fungerar smärtfritt med andra. LG kommer därför att samarbeta med Google och deras plattformar Brillo och Weave.

LG Signature

Under det nya märket Signature lanserar LG en serie produkter i olika kategorier anpassade för premium-segmenten. Enligt Skott Ahn finns möjligheten att under 2016 utmana andra spelare inom "ultra premium-marknaden".

Efter en lång och abstrakt video dyker de fyra första produkterna i Signature-serien upp på scenen. Det är ett kylskåp, en tv, en luftfuktare och en tvättmaskin. På plats för att presentera produkterna är LG:s marknadschef David VanderWaal.

Läs mer om LG:s nya OLED-tv. LG Signature OLED TV har 4K-upplösning och är supertunn med en tjocklek på bara 2,57 millimeter – ungefär fyra kreditkort på varandra. Som jämförelse är Apples mobiltelefon Iphone 6S 7,1 millimeter tjock. Tunnheten är möjlig tack vare OLED-teknik där ljuset från varje pixel kan kontrolleras separat. TV:n stöder också HDR-tekniken Dolby Vision.

Smarta vitvaror

I Signature-serien ingår också en tvättmaskin som ska ta "tvättandet till en helt ny nivå". Tvättmaskinen har ett stort huvudfack och ett mindre utrymme undertill för snabba tvättar. Kontrollerna är integrerade i dörrens glasruta, och öppningen är också extra stor på 37 centimeter för att det ska vara enkelt att mata maskinen med tvätt. Dörren går också enkelt att öppna genom att knuffa på den, vilket är praktiskt om händerna är fulla.

Fler funktioner är bland annat ett automatiskt doseringssystem och en integrerad centrifug. Givetvis kommunicerar tvättmaskinen med en smart mobiltelefon och kan kontrolleras därifrån.

Flest applåder från publiken får VanderWaal när han presenterar det nya kylskåpet i Signature-serien. En ny funktion gör nämligen dörren transparent genom att knacka på den, vilket gör det enkelt att se vad som finns i kylskåpet utan att behöva öppna dörren.

Kylskåpet har dessutom en sensor vid golvet som gör att dörren automatiskt kan öppnas genom att placera foten framför sensorn, vilket är praktiskt om händerna är fulla med matkassar. Enligt VanderWaal ska kylskåpet kunna känna igen människor och inte av misstag öppnas när husdjuren är framme.

Vad Signature-produkterna kommer att kosta är ingenting som LG pratar om idag, men de blir förmodligen allt annat än billiga. Inom kort kommer serien också att kompletteras med en smart diskmaskin och en smart spis.

Kommentarer
2 svar

Pebbles senaste Kickstarter-kampanj är nu avslutad. Närmare 70 000 personer bidrog med 12,8 miljoner dollar som går till två nya klockor och den kroppsburna enheten Core.

Med hjälp av ett utvecklingskit från Cirrus Logic ska tillverkare enklare kunna ta fram Apple-certifierade hörlurar med Lightning-anslutning.

Under en begränsad tid är teckningsappen Procreate Pocket gratis genom Apple Store-appen.

Kickstarter-projektet Lightpack 2 gör tv-tittandet till en mer färgstark upplevelse tack vare en remsa av LED-lampor och fristående blinkande block.

Både Google och Microsoft lyfter fram problem som måste lösas för att framtidens intelligenta maskiner inte ska skada människor.

Apple förnyar sin reklamkampanj "Shot on Iphone" genom bildserien "Colors" som är en hyllning till alla klara färger som finns i vår vardag.