Apple och IBM når uppsatt mål

IBM har nu nått sitt mål att utveckla 100 olika företagsappar som en del av samarbetet med Apple, som också uppdaterar sin webbplats riktad mot företag.

Förra året annonserade Apple och IBM ett samarbete där de båda jättarna tillsammans skulle sälja in Ipad och dess ekosystem mot företag. Då var det uttalade målet att #IBM skulle ta fram mer än 100 olika IOS-appar riktade mot användning i företagssektorn.

Nu meddelar IBM att målet är nått, och att de tillsammans med Apple erbjuder mer än hundra olika appar utvecklade till fjorton olika branscher och 65 olika yrken, allt från sjukvårdspersonal till fastighetsmäklare.

Satsningen kommer att fortsätta, och IBM utvecklar bland annat appar särskilt anpassade för Apples nya Ipad Pro och dess tillhörande penna Apple Pencil.

Webbsida får ny design

Apple har i samband med detta också uppdaterat sin webbplats riktad mot företag med en ny design. Nyligen uppdaterade Apple också sin webbportal för att hantera Apple ID-konton.

På sidan lyfts Mac, Iphone och Ipad fram som lämpliga verktyg för företag, och IBM anges som ett paradexempel där kostnaderna gick ner och produktiviteten ökade när företaget gick över till att använda Mac-datorer.

Apples svenska sida för företag har i skrivande stund inte uppdaterats, och här anges fortfarande förra årets OS X Yosemite som det aktuella operativsystemet. Gissningsvis är det bara en tidsfråga innan även den svenska webbplatsen får ny design.

Skriven av Jakob Nilsson

Ett av världens mest populära operativsystem fyller år, och 99mac säger grattis på födelsedagen med en video som får minnena att väckas till liv.

Apple har öppnat portarna till sin nätbutik, och de produkter som visades tidigare i veckan går nu att beställa.

Twitter överväger att börja ta betalt för vissa premiumfunktioner, bland annat kraftigare analysverktyg och mer detaljerade notiser.

Första avsnittet i dokumentärserien om punkbandet Green Day ligger nu uppe på Spotify.

Nu går det att reagera på meddelanden även i Messenger. Det går även att pinga folk i konversationer i chattklienten.

Toshiba visar nya produkter, som inkluderar bland annat en 2-i-1-enhet med stöd för pennor och diverse tillbehör. Målgruppen är företag, men även konsumenter hoppas Toshiba kunna tjusa med de nya datorerna.