Apple TV en het julklapp

Många önskar sig hårda paket under granen, och särskilt mediaspelare och mobiltelefoner är populära visar en undersökning. Fortfarande föredrar dock de flesta konsumenter traditionella klockor framför smarta.

Teknikbarometern är en rapport som regelbundet undersöker konsumenters köpintresse för olika typer av hemelektronik. Bakom undersökningen står HUI Research som ägs av branschorganisationen Svensk Handel. Teknikbarometern baseras på data från prisjämförelsetjänsten Prisjakt.

Julen är hemelektronikens högsäsong, och inför detta har Teknikbarometern undersökt vilka produkter och kategorier som det är mest köpsug efter i Sverige.

Mediaspelare ökar mest

Den kategori som fått störst intresseökning jämfört med förra året är mediaspelare, där köpintresset under november 2015 ökade med 153 procent jämfört med november 2014. Mest populär är Apples nya Apple TV som driver intresset, följt av andra generationens Google Chromecast. Teknikbarometern skriver:

– Bakom den starka tillväxten ligger lanseringen av fjärde generationens Apple TV. Senast en ny Apple TV lanserades var 2012, därefter har köpintresset legat relativt stilla över säsongerna sett. [..] Inte bara Apple TV ligger bakom uppsvinget för mediaspelare, utan även Google Chromecast röner framgångar. Inte minst beror detta på priset, enheten kostar ungefär en fjärdedel av Apple TV. Det smidiga formatet på Chromecast uppskattas av konsumenterna.[..] Även om Apple TV sticker ut i statistiken har båda dessa prylar potential att hamna under den teknikintresserades julgran i år.

Intressanta mediaspelare enligt Teknikbarometern

1

Apple TV 32 GB (fjärde generationen)

2

Google Chromecast (andra generationen)

3

Apple TV (tredje generationen)

4

Google Chromecast (första generationen)

5

MiniX Neo X8-H Plus 16GB

Mobiltelefoner och smarta klockor

Köpintresset för smarta mobiltelefoner fortsätter att vara starkt, och tillväxten jämfört med föregående år ligger på åtta procent. Listan domineras av Apples Iphone- och Samsungs Galaxy-telefoner, men Sony Xperia och Nexus 6P från Huawei finns med. Även tillbehör för mobiltelefoner är populärt så som hörlurar. Intresset för mobila högtalare har ökat med ytterligare fem procent under november jämfört med årets tidigare toppnotering i juni.

Smarta klockor har fått stor uppmärksamhet i media under året, mycket tack vare lanseringen av Apple Watch. Köpintresset för smarta klockor har också ökat, men fortfarande är det traditionella armbandsur som dominerar. Hittills under året står vanliga klockor för 66 procent av klicken på Prisjakt, och smarta klockor för 34 procent.

En annan teknikpryl som fortfarande inte fått en dominerande position över sina traditionella föregångare är robotdammsugaren. Vad gäller köpintresset står robotdammsugare för 27 procent jämfört med 73 procent för traditionella dammsugare.

Skriven av Jakob Nilsson

Vi tog en sväng förbi Nokia/HMD för att få testa de nya Android-telefonerna, och den nygamla retrotelefonen 3310.

Förra året köptes Withings upp av Nokia, och nu kommer företagets smarta hälsoprodukter att få Nokias namn och varumärke.

99mac:s utsända reporter Andreas Eklöv berättar om nyheterna som presenterats på Mobile World Congress.

Sonys konferens under MWC 2017 fokuserade på trådlösa hörlurar, koncepttekniker för framtiden och en ny smartphone.

Huaweis nya smartklocka utlovar god batteritid och ett antal nya funktioner samt det nya operativsystemet Android Wear 2.0.

Som väntat presenterade Huawei en ny flaggskeppstelefon i ett stort antal färger och utföranden.