Rykte: Apples planerade tv-tjänst läggs på is

Utvecklingen av den länge omtalade tv-tjänsten från Apple läggs på is enligt tv-bolaget CBS vd.

Under en längre tid har det cirkulerat olika rykten och uppgifter om att Apple planerar en nätbaserad tv-tjänst som ska erbjuda program och kanaler från en lång rad olika leverantörer. Det spekulerades om att tjänsten skulle lanseras tillsammans med nya #Apple TV, men har därefter enligt uppgift fördröjts till 2016. Nu rapporterar Business Insider att utvecklingen av tv-tjänsten dock lagts på is, vilket gör det oklart när den kan lanseras.

Uppgifterna kommer från Les Moonves, vd på tv-bolaget CBS. Enligt honom har Apple nu tryckt på pausknappen för att överväga om tjänsten alls ska bli av. En av faktorerna som antas ha fördröjt en lansering är svårigheterna med att nå avtal med innehållsleverantörer.

CBS och Apple var enligt Moonves mycket nära en överenskommelse och att tjänsten skulle kosta mellan 30 och 40 dollar per månad, motsvarande cirka 250–350 kronor. Trots att han nu rapporterar att Apple avvaktar tvekar han inte på att en sådan här tjänst till slut kommer att bli verklighet, antingen från Apple eller någon annan aktör. Moonves säger:

"Det här kommer att hända. Folk kommer inte att lägga pengar på kanaler som de inte vill titta på."

Kommentarer
19 svar

Ännu ett spel baserat på den tecknade tv-serien Futurama är på gång för mobiler, och enligt seriens skapare Matt Groening kan även några nya avsnitt medfölja.

Samsungs nya mobilprocessor Exynos 9 Series 8895 utlovar hög prestanda med kapacitet för virtuell verklighet och avancerad 3D-grafik.

Företaget Colorwear erbjuder sig att efterbehandla Airpods i upp till 58 olika nyanser.

Sent förra året köpte Fitbit den omtyckta tillverkaren Pebble, och lade ner dess produktion av smarta klockor. Nu avslöjas köpesumman.

Samsungs nya mobiltelefon Galaxy S8 Plus får stöd för trådlös laddning, innehåller bland annat ögonskanner och blir damm- och vattentålig enligt läckta specifikationer.

En rapport från analysföretaget Sensor Tower visar att IOS-användare spenderar mest på appar trots att de laddar ner färre appar per enhet jämfört med fjolåret.