Twittrade affärsidé – nu ska den förverkligas

Karl Olofsson från Östersund vinner Telenors tävling om att komma på Sveriges bästa affärsidé via Twitter.

I oktober utlyste Telenor Företag en tävling som gick ut på att hitta "Sveriges bästa affärsidé". Idén skulle formuleras på Twitter, vilket innebär en begränsning på 140 tecken.

Nu har en segrare utsetts av en jury bestående av Magnus Wiberg (Pricerunner), Karolina Räntfors (Tic) och riskkapitalisten Susanne Falkengren, känd från tv-programmet Draknästet. Det blir studenten Karl Olofsson från Östersund som vinner för sin idé om att "spelifiera" viktiga men tråkiga saker i vardagen. Idén ska nu bli verklighet.

Den korta men slagkraftiga idén väckte juryns intresse, och Olofsson ska nu under de tre affärsänglarnas mentorskap ta idén vidare. Karl Olofsson säger om segern:

– Min affärsidé kopplar samman det verkliga livet med det digitala livet genom gamification. Jag vill låta prestationer i verkliga livet driva innehållet i spel. Till exempel kan föräldrar låsa upp banor i spel åt barnen när de gjort klart läxorna eller så kan viktminskningar i verkliga livet ge ökad hälsa även för spelkaraktären. Det ska bli kul att arbeta vidare på detta tillsammans med Karolina, Magnus och Susanna.

Karl Olofsson studerar till vardags systemvetenskap och är sedan tidigare en driven entrepenör som grundat skidåkar-communityn och nätbutiken Nordic skibums. Förutom tid med sina mentorer vinner han bland annat ett helårsabonnemang av Telenor.

Skriven av Jakob Nilsson
Kommentarer
1 svar

Samsungs nya mobilprocessor Exynos 9 Series 8895 utlovar hög prestanda med kapacitet för virtuell verklighet och avancerad 3D-grafik.

Företaget Colorwear erbjuder sig att efterbehandla Airpods i upp till 58 olika nyanser.

Sent förra året köpte Fitbit den omtyckta tillverkaren Pebble, och lade ner dess produktion av smarta klockor. Nu avslöjas köpesumman.

Samsungs nya mobiltelefon Galaxy S8 Plus får stöd för trådlös laddning, innehåller bland annat ögonskanner och blir damm- och vattentålig enligt läckta specifikationer.

En rapport från analysföretaget Sensor Tower visar att IOS-användare spenderar mest på appar trots att de laddar ner färre appar per enhet jämfört med fjolåret.

Forskning visar att användare har tydliga preferenser när det gäller röstassistenter. Kvinnligt kodade röster är klart mest populära förutom när det gäller ämnen som datorer och teknik.