GUIDE

Kom igång med IOS-utveckling, del 7

Nu har du gjort klart din app och är redo att dela den med världen. I del 7 av artikelserien visar 99mac hur man går tillväga för att distribuera en app via App Store.

Det är en del att tänka på när man ska släppa sin app till allmänheten. Den mest (ö)kända aspekten är Apples granskningsprocess som avgör om en app följer de förhållandevis strikta reglerna för publicering. Utöver det behöver man förbereda sin app på ett bra sätt. Här nedan går jag igenom hur processen kan gå till.

Xcode

Några saker måste förberedas i Xcode innan du kan skicka iväg din app. Vid det här laget har du säkert redan tilldelat ett "Team" till ditt projekt, det vill säga en privatperson eller organisation som är betalande utvecklare. Om inte så är det dags nu. Se del 2 av den här serien för mer information om att bli betalande utvecklare.

En ikon behövs, i flera olika storlekar för olika skärmupplösningar och -storlekar. Till App Store krävs en ikon på 1 024 x 1 024 pixlar, så ditt original bör vara minst så stort. Skapa sedan nedskalade kopior av originalet i lämpliga storlekar (se länk i slutet).

Ikonerna läggs in i Images.xcassets som du hittar i fillistan till vänster i Xcode. När du har markerat den kan du klicka och dra bildfilerna från exempelvis Finder till respektive ruta i Xcode.

Itunes Connect

Itunes Connect är en webbportal där du administrerar dina uppladdade appar och allt som hör därtill. Alla betalande utvecklare har automatiskt tillgång till Itunes Connect.

Det första du behöver göra är att skapa ett så kallat App Record, det vill säga att du registrerar din kommande app i Itunes Connect. När du loggar in möts du av ett antal ikoner för de olika tjänsterna. Klicka på My Apps så får du se en tom lista över dina appar.

Klicka på plustecknet uppe till vänster och välj New app. Här får du bland annat välja plattform och namn på appen.

Kopplingen till Xcode görs med Bundle ID. I formuläret finns en lista över registrerade Bundle ID:n. Välj det som är associerat till ditt projekt i Xcode. Slutligen får du välja ett SKU som bara är en intern benämning på din app.

Efter att du har skapat ett App Record kan du ställa in andra nyttiga saker såsom pris, kategori, beskrivning, skärmdumpar och så vidare som är intressant för potentiella användare.

Ladda upp appen

För att ladda upp din app måste du först skapa ett paket, eller archive. Det gör du i Xcode under menyval Project -> Archive. Om det valet är utgråat, se till att välja IOS device som aktivt scheme vid körknappen uppe till vänster.

När du skapar ett paket, tänk på att Build-numret i projektinställningarna måste vara unikt för alla paket som laddas upp till Itunes Connect. Det måste även vara samma nummer på eventuella extensions som bakas in.

Byggnumret är helt frikopplat från det vanliga versionsnumret. Samma version av appen kan få flera byggnummer om du arkiverar den flera gånger.

Om man planerar frekventa uppladdningar så kan man ta hjälp av plugins som automatiskt ökar byggnumret varje gång, men så här i början duger det att göra det manuellt. Numret ska bestå av max tre punktseparerade tal.

När paketet är skapat startas Xcodes Organizer där du ser dina packade arkiv. Markera den senaste och klicka på den stora fina Upload to App Store-knappen. Lugn, den skickas inte direkt till App Store än, utan bara till Itunes Connect där du kan finlira metadatan och utse betatestare innan publicering.

När paketet är uppladdat kommer det att genomgå en automatisk valideringsprocess som kollar att paketet är korrekt uppbyggt. Detta tar i normalfallet runt 20 minuter. Först därefter kan man släppa den för testning.

Testflight

Apples system för betadistribution kallas Testflight. Här kan du i Itunes Connect utse både interna och externa betatestare. Interna är sådana som ingår i ditt registrerade utvecklarteam, det vill säga du själv om du är registrerad som privatperson.

Vem som helst kan bli extern testare. Du anger bara mejladresser till upp till 1 000 villiga användare så får de ett inbjudningsmejl. Värt att tänka på här är att din uppladdade app måste genomgå en granskning hos Apple innan den släpps för testning till externa testare.

Utsedda användare kan installera appen Testflight på sina enheter och installera din betaversion genom den. Via Testflight-appen är det även lätt för användarna att ge feedback på appen.

Publicera

Så, nu har du angett all relevant metadata, betatestat ordentligt och fixat de mest uppenbara buggarna. Dags att publicera!

I App Store-delen av Itunes Connect, klicka på Prepare for submission i menyn till vänster. Här har du säkert redan angett all nödvändig information. Annars är det läge att göra det nu.

När du är nöjd med informationen och har sparat den får du välja det byggnummer som ska publiceras och därefter klicka på Submit for review uppe till höger.

Sådär! Nu är det bara att vänta på att Apple slutför sin granskning, vilket kan ta uppåt en vecka. Lycka till!

Länkar

Hyllade utförsåkningen Alto's Adventure får en uppföljare i form av Alto's Odyssey som kommer nästa år. Hur många lamor som kommer att finnas med i spelet är dock okänt.

Bluetooth 5 är nu officiellt godkänd, och det nya protokollet kommer att bli dubbelt så snabb och ha fyra gånger längre räckvidd än dagens Bluetooth 4.2.

I avsnitt 27 radar Fulkultur-panelen upp en hel hög med bra tips att läsa, se på och spela under julens ledigheter.

Nu på lördag den 10:e december anordnar Geeks Gaming en spelkväll med Nintendo-tema som livesänds från Geeks lokaler i Stockholm.

I år har vår syskonsajt FZ varit ett fyrtorn för spelbevakning och glädje i hela 20 år, och detta firas med dunder och brak i kväll.

Google satsar stort på vindkraft, och meddelar att företaget kommer att använda hundra procent förnyelsebar energi från och med nästa år.