Strålande tider för Mac

Apples marknadschef Phil Schiller berättar i en intervju med Mashable att det går alldeles strålande bra för Mac.

Tillverkare av persondatorer, både stationära och bärbara, kämpar mot viknade försäljningsiffror kvartal efter kvartal med ett undantag – Apple. Företaget presenterade nyligen sin senaste kvartalsrapport och Mac-försäljningen går uppåt.

Under månaderna juli, augusti och september i år såldes 5,7 miljonar Macar och under de senaste 12 månaderna har de sålt mer än 20 miljoner datorer, vilket är mer än något annat år.

Apples marknadschef Phil Schiller ställer inte ofta upp på intervjuer, men nu finns en lång och läsvärd sådan på sajten Mashable där han bland annat pratar om Apples marknadsandel i USA.

I slutet av förra året rapporterade analysföretaget IDC att Apples marknadsandel i USA hade växt till över 13 procent, men den siffran är enligt Schiller för låg.

"Siffran som närmast stämmer överens med vad vi alla upplever och ser när vi reser runt är att vår marknadsandel i USA närmar sig 25 procent."

Besöker man caféer, skolor eller liknande miljöer kan man lätt få uppfattningen att var och varannan använder Mac, men så ser inte siffrorna ut. Apple hamnar ofta långt efter Lenovo och HP. Enligt Schiller kan skillnaden mellan vad vi upplever och verkligheten till viss del förklaras med IT-inköp eller systemintegrationsprojekt och andra saker.

"Trenden för marknaden har varit att majoriteten av PC-tillverkarna inte går särskilt bra, de minskar och vi växer. Det reflekteras av en ökad marknadsandel och siffran jag nämnde är den högsta vi haft sedan Macens början. Vår högsta marknadsandel."

Skriven av Ida Blix

Porsche Design har tagit sig an allt från pennor till klockor och träningsskor, men nu ger de sig in i datorbranschen med hybridenheten Book One.

Webbläsarföretaget Mozilla köper Pocket, en tjänst för att spara artiklar och andra länkar för senare läsning.

Andreas testar sin begränsade konstnärliga ådra med Samsungs nya plattor för konsumenter och proffsanvändare.

Vi tog en sväng förbi Nokia/HMD för att få testa de nya Android-telefonerna, och den nygamla retrotelefonen 3310.

Förra året köptes Withings upp av Nokia, och nu kommer företagets smarta hälsoprodukter att få Nokias namn och varumärke.

99mac:s utsända reporter Andreas Eklöv berättar om nyheterna som presenterats på Mobile World Congress.