Jobs anser att iPod är för dyr

The Wall Street Journal har publicerat en intervju mellan Steve Jobs och journalisten Walt Mossberg från förra veckans D: All Things Digital-konferens. Intervjun berörde bland annat varför Apple inte satsar på den billigare "low-end"-marknaden, samt huruvida iPod egentligen är Apples "low-end"-dator. Under diskussionen framkom att Apples Steve Jobs i dagsläget inte är nöjd med prissättningen av iPod:
-"We said we're going to invest in the iPod rather than a PDA and we also said it looks a lot like a $400 computer. And for us the volume is pretty good, so yes. But we want to make them cheaper still. I mean, we're not happy with iPods costing $300 and $400 and we want to keep driving the prices down on them so we're working very hard on that." hävdade Jobs under intervjun.

Under intervjun berördes också musikförsäljningen via Internet. Apples andel av den legala nerladdningen beräknas uppgå till 70 procent. En utmärkt siffra enligt Jobs. Men sett på den totala nerladdningen så är andelen som laddas ner via iTunes Music Store endast cirka två procent. Jobs kommenterar detta med:
-"That's not a giant number, but if you look at it and say it's been accomplished in a year and you look at the trajectory, it's not inconceivable to see it breaking through 5% in the next 24 months as an example, maybe sooner." Ska vi tolka detta som att nya marknader för iTunes Music Store är på gång?

The Wall Street Journal har hela intervjun

Kommentarer
38 svar

Samsung följer upp den populära smartklockan Gear S2 där den större storleken och nya sensorer är de stora försäljningsargumenten.

Den nya appen TV i betaversionen av IOS 10.2 spelar inte egenrippade filmer och TV-program, men det kan handla om en bugg.

Facebooks kärleksaffär med sponsrade livevideor ser ut att ha varit kortvarig, och nu uppges fokus istället flyttas till förproducerat videomaterial.

Enligt Verizon använder tusentals personer fortfarande Note 7, och nu stoppar operatören samtal med den osäkra telefonen.

Komikern Jerry Seinfeld flyttar sin populära intervjuserie Comedians in Cars Getting Coffee till Netflix, och spelar dessutom in två exklusiva ståupp-shower.

Folkbildningen fortsätter, när podden Fulkultur pratar och tipsar om tecknade serier i vitt skilda genrer och ämnen.