Apple öppnar i Indien nästa månad

Apple satsar på Indien, och öppnar egna butiksavdelningar hos den lokala elektronikkedjan Croma.

Apple kommer under nästa månad att etablera sig i Indien genom ett särskilt partnerskap med den lokala affärskedjan Croma. Detta rapporterar India Times, som skriver att etableringen kommer att börja på sex olika platser.

I juli skrev 99mac om Apples planer på att förstärka sin närvaro i Indien genom samarbeten med lokala aktörer. Kedjan Croma ägs av Infiniti Retail, vars vd Avijit Mitra säger om lanseringen:

"Vi är stolta över att samarbeta med Apple i lanseringen av Apple Store i Indien och är väldigt optimistiska kring det. Dessa butiker kommer att inredas utifrån [Apples] globala design och kommer att erbjuda den bästa kundupplevelsen och visa upp Apples hela sortiment."

Vad det handlar om är dock särskilda avdelningar i Cromas butiker, en lösning som liknar hur Apple i Sverige säljer sina produkter hos kedjor som Mediamarkt och Elgiganten. Avdelningarna kommer att ta mellan 400 och 500 kvadratmeter i anspråk, och ha egen personal som tränas upp av Apple.

Enligt tidningen försvåras en helt egen etablering av Apple genom lokal lagstiftning som kräver att utländska bolag gör minst 30 procent av sina inköp från mindre indiska leverantörer. Genom att istället öppna i Cromas butiker kringgås detta, men låter ändå Apple utforma sin egen köpupplevelse.

Planen är att öppna de första butikerna i samband med den hinduiska högtiden Diwali som infaller i början av november. Fem av butikerna kommer att öppnas i staden Mumbai (Bombay) i distrikten Juhu, Malad, Ghatkopar samt i köpcentren Oberoi Mall och Phoenix Mall. En sjätte butik ska öppnas i Bangalores shoppingdistrikt Jayanagar.

Indien är en snabbt växande marknad för Apple. Mellan oktober 2014 och september 2015 sålde företaget 1,7 miljoner Iphone-enheter, jämfört med 1,1 miljoner under samma period året innan. Apples nya mobilmodeller Iphone 6S och 6S Plus lanseras i Indien den 16 oktober.

Skriven av Jakob Nilsson
Kommentarer
1 svar

Samsung följer upp den populära smartklockan Gear S2 där den större storleken och nya sensorer är de stora försäljningsargumenten.

Den nya appen TV i betaversionen av IOS 10.2 spelar inte egenrippade filmer och TV-program, men det kan handla om en bugg.

Facebooks kärleksaffär med sponsrade livevideor ser ut att ha varit kortvarig, och nu uppges fokus istället flyttas till förproducerat videomaterial.

Enligt Verizon använder tusentals personer fortfarande Note 7, och nu stoppar operatören samtal med den osäkra telefonen.

Komikern Jerry Seinfeld flyttar sin populära intervjuserie Comedians in Cars Getting Coffee till Netflix, och spelar dessutom in två exklusiva ståupp-shower.

Folkbildningen fortsätter, när podden Fulkultur pratar och tipsar om tecknade serier i vitt skilda genrer och ämnen.